De reklamerer for den samme skjorta

FORSKJELL: Slik reklamerer American Apparell for flanellskjortene i sin nettbutikk. Det har skapt reaksjoner. (Skjermdump)
FORSKJELL: Slik reklamerer American Apparell for flanellskjortene i sin nettbutikk. Det har skapt reaksjoner. (Skjermdump)

Mannen får lov til å ha på seg litt mer klær enn dama hos American Apparel. Nå anmeldes klesmerket for sexisme.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På klesmerkets nettbutikk reklameres det blant annet for unisex-skjorter. Der vil du kanskje legge merke til at mannemodellene gjennomgående er mer påkledd enn sine kvinnelige motparter.

Av de mer åpenbare eksemplene er flanellskjortene som vises i bildet ovenfor, der mannen fører en noe mer nøytral stil.

Det kan vel også argumenteres for at den kvinnelige modellen har en noe mer seksuell fremtoning enn mannen.

I Sverige har Reklameombudsmannen nå fått inn flere klager på at bildene er sexistiske, skriver Aftonbladet. Problemet er bare det at American Apparel er registrert i USA, og dermed kan ombudsmannen fint lite gjøre.

Les også: Ulovlig med ulik pris på dame- og herreklipp

I en epost til den svenske avisa Expressen, svarer nå selskapet på anklagene.

De mener de bare har ansvar for bildene av selve skjorta, selv om de lettkledde bildene er knyttet opp mot produktet på deres hjemmeside.

– I dette tilfellet er de faktiske produktbildene for unisexplagget like påkledd for kvinner som de er for menn. Dessverre har enkelte forvekslet produktbildene med kunsteriske motefotografier, noe som så resulterer i disse kontroversene, skriver Ryan Holiday, markedssjef i American Apparel.

Forbrukerombudet i Norge opplyser overfor Dagbladet at det ikke har blitt levert inn noen klager på klesmerkets reklame her til lands.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus