Her er låtene Margaret må slå

EUROVISION: Nederlandske Anouk får toppkarakter fra ABC Nyheters anmelder, mens Danmark og norske Magaret Berger belønnes med en femmer. Tyskland, som er en av favorittene, slaktes imidlertid. Foto: EPA / NTB scanpix / NRK.
EUROVISION: Nederlandske Anouk får toppkarakter fra ABC Nyheters anmelder, mens Danmark og norske Magaret Berger belønnes med en femmer. Tyskland, som er en av favorittene, slaktes imidlertid. Foto: EPA / NTB scanpix / NRK.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har hørt og vurdert alle de 39 bidragene til årets Eurovision Song Contest. Her er dommen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Margaret Berger har vært nevnt som en av favorittene til å vinne årets Eurovision Song Contest førstkommende lørdag.

Etter å ha vurdert alle årets 39 bidrag er vår dom at en norsk seier slett ikke er utenkelig. Margaret Berger får fem av seks poeng av ABC Nyheters anmelder. Men konkurransen er hard, og flere av Margarets utfordrere har bidrag som vurderes til både fire og seks på terningen.

Les også: - Så bra at den kan vinne

Danmark, Aserbajdsjan, Sverige, Ukraina og Tyskland har vært hyppig nevnt som utfordrere til å stikke av med seieren lørdag. Tre av disse landene får terningkast fire i vår gjennomgang, mens Danmark belønnes med hele fem poeng.

For å komme til finalen må Norge og Margaret Berger imidlertid først gjennom en semifinale torsdag.

Under følger vår samlede vurdering av årets låter til Eurovision Song Contest:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Første semifinale tirsdag 14. mai:

1) ØSTERRIKE: Natália Kelly - Shine
Vakre Natalia Kelly er trolig den dyktigste brasilianskamerikaneren som noensinne har representert Østerrike i ESC. Men til tross for dyktighet og inderlighet er ikke melodien sterk nok.

2) ESTLAND: Birgit - Et Uus Saaks Alguse
Sympatisk og kjedelig siruplåt fremført av en vakker gravid dame med hvit juletrekjole. Estiske Birgit klarer sikkert å lulle sitt ufødte barn vakkert i søvn. Dessverre klarer hun det med de fleste av Europas tvseere også.

3) SLOVENIA: Hannah - Straight Into Love
Dersom du sitter på en uinteressant låt om å hoppe uti kjærligheten er det to ting du kan gjøre: 1) Du kan ruste opp låten ved å legge til en gripende melodi, sjel og troverdighet. Eller 2) Hyre tre mannlige dansere til å dra oppmerksomheten vekk fra den svake låten. Dessverre for Slovenia valgte de det siste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

4) KROATIA: Klapa s mora - Mižerja
De første ti sekundene av årets kroatiske bidrag høres ut som en ordentlig flott jingle. Resten av låten er heller ikke verst, men sterk, svulstig og operaaktig fremført av seks menn. Ingen vinner, men behagelig og fordøyelig. Svak firer.

5) DANMARK: Emmelie de Forest - Only Teardrops
Årets danske bidrag er manges favoritt til å vinne i år. Kanskje ikke så rart, for den irskinspirerte låten Only Teardrops er både melodiøs og fengende, og vokalist Emmelie de Forest virker ekte, sympatisk og dreven til tross for at hun bare er 20 år.

6) RUSSLAND: Dina Garipova - What If
Årets russiske bidrag starter som kjedelig, så vokser det til å bli fint og melodiøst, før det blir litt kjedelig igjen. Så kommer et parti som løfter låten igjen før det går ytterligere et halvt minutt, og så løfter låten seg to ganger til, slik at helheten til slutt ender på en litt snill firer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

7) UKRAINA: Zlata Ognevich - Gravity
Ukraina starter med at vokalist Zlata bæres inn på scenen av en kjempe på 2,39 meter. Fiffig, klapp på skulderen til den som kom på det. Fengende refreng og god fremførelse trekker opp. Mystisk Google-translation-tekst trekker ned. For hva betyr vel egentlig "I'm like a butterfly, spinning round a sword as if to dare, I should have stayed up high, it's stronger than me, my gravity, my gravity." Beats me. Zlatas kjole slipper forøvrig neppe gjennom security på flyplassen. Svak firer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

8) NEDERLAND: Anouk - Birds
Nydelig mollstemt ballade signert den ikke ukjente nederlandske artisten Anouk. En låt om fugler helt uten fiksfakserier. Vakkert, melankolsk og gripende. For undertegnede er dette en eurovisionklassiker, men det spørs om resten av Europa mener det samme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

9) MONTENEGRO: Who See - Igranka
Mystisk hiphop-låt hvor to gutter kledd i romdrakter forsøker å få fram et budskap uten å lykkes, mens en kvinnelig sanger med vinger på ryggen holder på med sin greie. På en god dag kan det minne vagt om sørafrikanske Die Antwoord. På en dårlig føles det som roteskoffen fra helv*te. Terningkast 1.

10) LITAUEN: Andrius Pojavis - Something
Dette er en av de låtene der komp og arrangement er bedre enn hovedmelodi og vokale prestasjoner. Det som kunne blitt skikkelig bra, blir i stedet ufarlig, flatt og uten bevegelse. Hadde årets litauiske bidrag vært et hus, burde man beholdt grunnmuren, men så reist et flunkende nytt byggverk oppå. Høflig treer.

11) HVITERUSSLAND: Alyona Lanskaya - Solayoh
Vakre Alyona ser bra ut og kan tydeligvis bevege kroppen sin. Og låten Solayoh har noe fengende ved seg. Problemet er bare at det virker sjelløst og som noe produsert av en maskin rundt 2005. Instrumentaldelene av låten er klart best.

Artikkelen fortsetter under annonsen

12) MOLDOVA: Aliona Moon - O Mie
Etter år med herlige gladlåter fra vesle Moldova forsøker de seg med en ballade. Det fungerer dessverre bare sånn passe. Aliona fremstår som en dyktig artist, og det siste minuttet hvor kjolen hennes forvandles til det som kanskje skal være en elektrisk vulkan, er fiffig. Men låten i seg selv er lett forglemmelig og uten en eneste knagg du kan feste melodien på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

13) IRLAND: Ryan Dolan - Only Love Survives
Skuffende kjedelig låt helt uten brodd. Årets irske bidrag gikk ut på dato for mange år siden. Det hele virker halvhjertet og maskinprodusert.

14) KYPROS: Despina Olympiou - An Me Thimasai
Stillestående og vakkert fra 37 år gamle Despina Olymiou. Refrenget er nynnbart og fint, men resten av låten føles som kjedelige transportetapper. Svak treer.

15) BELGIA: Roberto Bellarosa - Love Kills
Intetsigende låt hvor det eneste som fester seg er en enerverende gjentakelse av ordene "over and over again". Mystisk robotdansing av damene på scenen, som tydeligvis valgte å legge airobictimen sin til denne låten sunget av en fyr med innoverkarisma. Flygende tamponger på scenen trekker verken opp eller ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

16) SERBIA: Moje 3 - Ljubav Je Svuda
Jeg vil så gjerne like dette. For jeg liker Serbia, og jeg liker serbere - og de tre jentene på scenen er særdeles hyggelige. Men hva hjelper vel det når låten er så svak som den er og scenefremførelsen så tilfeldig.

Andre semifinale torsdag 16. mai:

17) LATVIA: PeR - Here We Go
Det kan virke som om størstedelen av denne raplåten spinner rundt refrenget "Here We Go". Dermed blir resultatet bare slitsomt og anmasende. Latvia skal ha flaks for å kvalifisere seg til finalen lørdag.

18) SAN MARINO: Valentina Monetta - Crisalide (Vola)
Valentina deltok også i fjor, men da med en fryktelig Facebook-låt. I år har skjebnen vært nådigere og gitt henne en mye bedre låt som kler stemmen. Det er likevel ikke gull, men en ok låt som bygger seg bra opp og med et plutselig og dramatisk temposkifte midt i. Snill firer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

19) MAKEDONIA: Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni
Det er ikke ofte du får se personer nominert til Nobels Fredspris opptre i ESC. Men det får du se her. 70 år Esma Teodosievska regnes som dronningen innen sigøynermusikk, og gir en tredjedel av alt hun tjener til veldedighet! Studioversjonen er strålende. Men live fremstår det dessverre som rotete og ikke så bra sydd sammen. Treer med potensiale.

20) ASERBAJDSJAN: Farid Mammadov - Hold Me
Aserbajdsjan er et av landene som virkelig satser på ESC, til tross for seieren for to år siden og fjorårets arrangement i Baku. I år desker de opp med en melodiøs og inderlig powerballade. Sympatisk fremført av 21 år gamle Farid, og hans identiske tvilling fanget opp ned i en glassboks. Her er det bare å tolke i vei. Med denne fremførelsen bør finaleplassen være i boks ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

21) FINLAND: Krista Siegfrids - Marry Me
Finsk frieri innpakket i nittitallspop. Anmasende og frenetisk revynummer, som et frieri der personen henger fast på foten din og trygler deg om å gifte deg med henne, og bryllupskjolen er allerede på og fargen skal være rosa, for i år er det rosa som gjelder. Jeg får bare lyst til å løpe til nærmeste fylkesmann for å be om separasjon.

22) MALTA: Gianluca - Tomorrow
Trivelig skranglepop som hadde passet utmerket til en brelettreklame, eller kanskje en reklame om kaffe om morgenen. Fint fremført, enkelt og herlig upretensiøst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

23) BULGARIA: Elitsa Todorova, Stoyan Yankulov - Samo Shampioni (Only Champions)
Det skjer så mye på scenen at det er vanskelig å følge med, som en treningsøkt full av basestasjoner. Energi, rytme og nasjonale elementer trekker opp. Mangel på melodi trekker ned. Til sammen blir dette det mormor ville ha kalt mye skrik og lite ull. Elitsa deltok også i 2007, men da med en bedre låt. Sterk toer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

24) ISLAND: Eythor Ingi - Ég Á Líf
Island slår i bordet med en ekstremt repetativt låt om å være levende. Her har noen kommet på et refreng (Ég Á Líf) og så brukt copy og paste på det 100 ganger, før de har bedt en fyr fra en shamporeklame om å fremføre det. Resultatet minner om et gjesp du tenker var behagelig. Med en vindmaskin bak Eythor skulle de fått et ekstra poeng.

25) HELLAS: Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis - Alcohol Is Free
Morsom drikkevise med balkantema og god driv. Lekende fremført av gruppa Koza Mostra og den greske folkemusikeren Agathonas Iakovidis.


26) ISRAEL: Moran Mazor - Rak Bishvilo
21 år gamle Moran Mazor har georgisk bakgrunn og en stor stemme. På scenen fremstår hun troverdig, ydmyk og litt redd. Selve låten er det svakeste leddet i det som kunne blitt veldig bra. Den trenger nemlig flere gjennomlytt før den fester seg i øret. Sterk treer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

27) ARMENIA: Dorians - Lonely Planet
I fjor valgte Armenia å holde seg unna Eurovision. I år er de tilbake med en relativt intetsigende låt som aldri klarer å feste seg. Låten er for øvrig skrevet av Black Sabbath-legenden Tommy Iommi, som kanskje fant låten nederst i bunken av kasserte låter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

28) UNGARN: ByeAlex - Kedvesem
Ærlig, upretensiøst og fengende fra denne 29-åringen som til vanlig jobber som journalist og redaktør av et tatoveringsmagasin.

29) NORGE: Margaret Berger - I Feed You My Love
Tungt, vakkert og helproft av Margaret Berger i denne låten som mest av alt høres ut som kjærlighetsbarnet til Depeche Mode og svenske Robyn. Vågalt og tøft, uten kompromisser - men sitter som et skudd. Ikke siden 2009 har det vært så store forventninger til en norsk låt i Eurovision.

30) ALBANIA: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko- Identitet
Et av årets beste rockebidrag, med elementer fra irsk tradisjon - uten å virke utdatert (som dessverre ofte er tilfellet med den østeuropeiske rocken). Om de ikke gjør det bra i denne finalen kan vokalist Adrian Lulgjuraj sikkert få rolle som ulv i forestillingen om Rockeulven (Med Grimm og Gru). Svak firer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

31) GEORGIA: Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani - Waterfall
Svenske Thomas G:son har ikke tradisjon for å skrive gode eurovisjonslåter. I årets georgiske bidrag har den svenske låtskriveren strukket seg maksimalt, og faktisk klart å lage en kraftfull og melodiøs ballade, som til tross for at den både er svulstig og forutsigbar også har gåsehudelementer i seg.

32) SVEITS Takasa - You and Me
Ikke en typisk eurovisjonssang, men forsåvidt sjarmerende og imponerende med en 95-åring på kontrabass. Stygg backdrop skjemmer bidraget. Høyere karakter innen rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

33) ROMANIA Cezar - It's My Life
Nei og nei og nei. Og nei og nei. Totalt parodisk falsettsang kombinert med en umoderne donko-donko låt kan aldri bli bra. Cezar er utvilsomt en dyktig kontratenor, i denne innpakningen blir det bare latterlig og feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Direktekvalifisert til finalen 18. mai

34) SVERIGE Robin Stjernberg - You
Det er et farlig refreng på denne delvis norskskrevne låten flott fremført av 22 år gamle Robin Stjernberg. Robin er riktignok bedre på refreng og de raske partiene enn i de rolige delene. En låt som skiller seg ut og som er irriterende lett å få på hjernen.

35) TYSKLAND Cascada - Glorious
Hvorfor årets tyske bidrag har seilet opp som en favorittt blant mange er for undertegnede komplett uforståelig. Dette er rent euromøl, totalt uinteressant og uten snev av brodd eller finesse. At Cascada likevel synger rent er et sympatisk trekk. Ufortjent hype.

36) STORBRITANNIA Bonnie Tyler - Believe In Me
Joda, ikke verst fra den middelaldrende syngedamen med sandpapirstemmen. Samtidig virker Believe In Me litt for lettfordøyelig. Den kunne ha tjent på litt mer nerve og edge og en dose mer trøkk fra Bonnie herself.

Artikkelen fortsetter under annonsen

37) FRANKRIKE Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi
Der Bonnie Tyler mangler nerve i sin låt, har franske Amandine det i massevis. Dette høres ut som en femme fatale som synger i et halvlugubert og røykfullt kjellerlokale. Dessverre er ikke selve melodien den sterkeste, og helheten blir trolig for spesielt interesserte. Høflig firer.

38) ITALIA Marco Mengoni - L'Essenziale
Halvkjedelig italiensk ballade helt midt på treet. Verken mer eller mindre.


39) SPANIA ESDM - Contigo Hasta El Final (With You Until The End)
Keltisk-inspirert balladerock, som beveger seg igjennom flere stilarter og tempo. Stemmen til den ellers gode vokalisten kler ikke helt røffheten i låten. Svak firer.

Er du enig eller uenig i vår vurdering? Skriv inn din mening i kommentarfelter under.