Etterlyser mer penger til rassikring

En 15 år gammel jente døde av skadene etter at en personbil ble truffet av en steinblokk på riksvei 55 i Årøy i Sogn og Fjordane i april. Foto: NTB scanpix
En 15 år gammel jente døde av skadene etter at en personbil ble truffet av en steinblokk på riksvei 55 i Årøy i Sogn og Fjordane i april. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ras er et økende problem på Vestlandet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av de ti siste årene har det blitt registrert 21.000 ras langs norske veier. Nesten halvparten av dem har vært i Hordaland og Sogn og Fjordane.

I april døde en 15 år gammel jente etter at bilen hun satt i ble truffet av en steinblokk i Sogn og Fjordane.

– Vi opplever stadig flere ras i områder det ikke har forekommet ras tidligere. Det er på tide at politikere tar klimaendringer og de enorme behovene for rassikring og bedre vedlikehold på alvor, og satser mer på rassikring. Dagens bevilgninger holder ikke tritt med det økende behovet for sikring, sier fylkesmann i Sogn og Fjordane, Anne Karin Hamre, til Nationen.

Les også: 15-åring døde etter at bil ble truffet av steinblokk

Begrenser fremkommelighet

Regjeringen har lagt opp til å bruke 1,62 milliarder årlig på rassikring. En sum Hamre mener ikke er nok.

Avdelingsdirektør i Vegvesenet Sogn og Fjordane, Magne Slinde, sier at skred bidrar mest til å hindre fremkommeligheten på vestlandsveiene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvert år er det over 500 skred per år som gjør at veiene blir stengt. Heldigvis har det sjelden vært personskade eller folk som kommer inn i raset. Men det blir spesielt tragisk når det skjer i tillegg, sier han til Nationen.

Vil bruke mer enn regeringen

Frp ønsker å bruke ni milliarder mer enn regjeringen på rassikring av farlige veistrekninger.

– Behovet for sikring av norske veier er stort. Selv om vi har problemer med å klare å løse de enorme behovene som er på rassikring i hele landet. Med alt veivedlikeholdet som ligger der i tillegg, er det vanskelig å få til. Men vi ønsker å øke rammen for rassikring langs norske riksveier med 8,8 milliarder sammenlignet med regjeringens satsing, sier partiets transportpolitiske talsmann Bård Hoksrud til avisen.