Foreløpig ingen svar etter dødsulykken i Trondheim

Mange hundre tonn betongmasse og armeringsjern falt ned og tok livet av to personer onsdag. Foto: Tor Aage Hansen (NTB scanpix)
Mange hundre tonn betongmasse og armeringsjern falt ned og tok livet av to personer onsdag. Foto: Tor Aage Hansen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Entreprenøren Reinertsen vet ikke hva som skjedde da broen i Trondheim kollapset onsdag. Selskapet får hjelp av SINTEF til å granske arbeidet, og politiets starter etterforskningen fredag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vil ikke spekulere i årsak ennå. Erfaringsmessig er slike hendelser komplekse, og kan ha flere sammenhenger, sa Kristian Reinertsen, direktør for Reinertsens entreprenørdivisjon, på en pressekonferanse i Trondheim torsdag ettermiddag.

Selskapet har satt ned et granskingsteam for å finne årsaken. Dette gjøres i samarbeid med forskningskonsernet SINTEF.

To personer omkom i ulykken; En 53 år gammel anleggsarbeider fra Nord-Trøndelag og en kvinnelig bilfører i slutten av 30-årene fra Sør-Trøndelag.

– Det er gjort en vurdering på at trafikken ikke skulle stenges, men hvilke vurderinger som er gjort, kan ikke jeg si noe om, sier Reinertsen.

Bakgrunn: To mistet livet i brokollaps i Trondheim

Divisjonsdirektør i Reinertsen Entreprenør, Kristian Reinertsen, svarer på spørsmål under torsdagens pressekonferanse ved stedet der en bro under konstruksjon kollapset dagen før. Foto: Ned Alley (NTB scanpix)Divisjonsdirektør i Reinertsen Entreprenør, Kristian Reinertsen, svarer på spørsmål under torsdagens pressekonferanse ved stedet der en bro under konstruksjon kollapset dagen før. Foto: Ned Alley (NTB scanpix)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Preget

Selskapet opplevde i fjor at en arbeider på deres prosjekt omkom under oppføring av et bygg på Brattøra i Trondheim.

– Vi mener at vi tar sikkerheten på alvor, men vi må gå gjennom hva som har sviktet, og se om vi kunne gjort noe med det, sier Reinertsen.

Fjorårets hendelse er fortsatt under politietterforskning, ifølge Adresseavisen.

– Det er to ulykker for mye, og dette preger oss enormt. Menneskeliv har gått tapt, og det er ikke annet en forferdelig, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre personer ble sendt til sykehus etter ulykken onsdag. Ifølge Reinertsen skulle to av disse skrives ut torsdag, mens en person vil bli operert for bruddskader.

Vanskelig

Arbeidstilsynet mener det kan bli vanskelig å finne årsaken til ulykken.

– Det er en vanskelig sak fordi det er så store mengder ødelagte byggeelementer, sier regiondirektør Stig Magnar Løvås i Arbeidstilsynet til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier det blir vanskelig å finne ut om byggeelementene ble ødelagt på grunn av ulykken, eller om de var årsak til ulykken. Arbeidstilsynet og politiet skal møtes fredag.

– Det er politiet som har ansvaret for etterforskningen. Vi skal bistå på vårt ansvarsområde, og så må det nok også hentes inn teknisk ekspertise, sier Løvås.

Han sier at det viktigste nå er å rydde området på en sikker måte.

– Burde vært stengt

Anders Rønnquist, førsteamanuensis ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU, mener veien under brua burde vært stengt under støpingen, som er et kritisk tidspunkt.

– Uten trafikk på denne veien ville det helt klart vært bedre understøttelse, sier Rønnquist til Adresseavisen.

Les også: Ekspert mener ulykkesveien burde vært stengt

Støpingen skulle etter planen pågå til utpå kvelden torsdag. Dersom kollapsen hadde skjedd senere enn den gjorde, ville det vært saktegående kø på veien. Prosjektlederen i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen, sier at det aldri var aktuelt å stenge veien under støpingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette var noe som aldri skulle skjedd. Det var lagt opp til et bæresystem som skulle tåle belastningen, sier Johnsen.

Krevende opprydding

Ifølge Johnsen blir oppryddingsarbeidet etter ulykken omfattende og krevende, og det kan påvirke trafikken i området.

Statens vegvesen uttaler i ei pressemelding at de vil ha alle fakta på bordet i forbindelse med kollapsen, og at de følger politiets og Arbeidstilsynets arbeid nøye. De vet foreløpig ikke når veien kan åpne igjen.

Operasjonsleder Ebbe Kimo i Sør-Trøndelag politidistrikt sier til NTB at politiet torsdag hadde vakt på ulykkesstedet, og at de ikke starter etterforskning i saken før fredag.