Brokollapsen i Trondheim:Ekspert mener ulykkesveien burde vært stengt

Redningsarbeide etter at en bro under bygging ved IKEA i Trondheim kollapset onsdag. To personer omkom. Foto: Tor Aage Hansen (NTB scanpix)
Redningsarbeide etter at en bro under bygging ved IKEA i Trondheim kollapset onsdag. To personer omkom. Foto: Tor Aage Hansen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

En konstruksjonsekspert ved NTNU mener veien under ulykkesbroen i Trondheim burde vært stengt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

To personer mistet livet da ei bro under oppføring kollapset i Trondheim onsdag. Anleggsarbeidere var da i ferd med å legge betong på broen. Anders Rønnquist, førsteamanuensis ved Institutt for konstruksjonsteknikk, mener veien under broen burde vært stengt under dette arbeidet, da dette er et kritisk tidspunkt i arbeidet.

– Uten trafikk på denne veien ville det helt klart vært bedre understøttelse, sier Rønnquist til Adresseavisen.

Han vil ikke spekulere i årsaken til kollapsen, men sier det er vanskelig å forutse feil eller endringer i konstruksjonen før det går galt. Prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen, sier at det aldri var aktuelt å stenge veien under støpingen.

– Dette var noe som aldri skulle skjedd, det var lagt opp til et bæresystem som skulle tåle belastningen, sier Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: To mistet livet i brokollaps i Trondheim

Flere eksperter i konstruksjonsteknikk ved NTNU mener forskalingen som skal forsterke konstruksjonen må ha sviktet, skriver Adresseavisen.

– Den må ha vært for dårlig. Det kan ha vært en lokal svikt, eller så har understøttingen ikke vært sterk nok til å tåle belastningen, sier professorene Karl Vincent Høiseth og Kjell Holthe. De får støtte fra studieprogramleder ved instituttet, Bjørn Pedersen.