Bygger ikke veier som lønner seg mest

Det er ingen sammenheng mellom lønnsomhet og hvilke veieprosjekter som blir bygget i Norge. Det er konklusjonen i en ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Sverige er lønnsomhet avgjørende for om et veiprosjekt blir prioritert. Slik er det ikke i Norge, konkluderer forskerne i Concept-programmet, skriver Aftenposten.

Programmet, som er Finansdepartementets forskningssatsing, ble etablert for å sikre at offentlige penger brukes på en mest mulig fornuftig måte. Forskerne har studert veiprioriteringer i de to landene, og sammenlignet prosessene.

– Når vi bruker store summer til å utvikle samfunnsøkonomiske nyttekostnadsanalyser for veiprosjektene, så er det betenkelig at disse analysene ikke blir brukt, sier forsker Morten Welde ved Concept-programmet.

Han presiserer at dette helt og holdent er Vegvesenets prioriteringer.

Les også: Dårlige veier fører til flere ulykker

Direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet erkjenner at de beregner lønnsomheten, men ikke prioriterer etter den.

– Årsaken er at vi ennå ikke har et ferdig utbygd veinett i Norge. Vi mangler 500 milliarder kroner etter våre beregninger, før vi har en grunnstamme på veinettet som har en akseptabel standard, sier Aksnes

Han sier det er så mange dårlige veier i Norge at de må prioritere å bygge opp veinettet først. Aksnes sier at sannsynligheten er stor for at de vil prioritere etter lønnsomhet når grunnstammen er på plass.

Personvernpolicy