Meny

Giske: – Positivt at Widerøe blir mer selvstendig

Giske: – Positivt at Widerøe blir mer selvstendig

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av Widerøe er en god løsning både for SAS og Widerøe, sier nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap).

Fredag ble det kjent at SAS selger datterselskapet Widerøe til en investorgruppe bestående av Fjord1, Torghatten og Nordland fylkeskommune. Selskapet selger 80 prosent av aksjene for om lag 2 milliarder svenske kroner.

Giske understreker at det viktigste var å få en god eier, og dernest en norsk eier.

– Nå har vi fått begge deler. Det er jeg veldig fornøyd med, sier han. Næringsministeren mener det er viktig at de nye eierne kjenner Nord-Norge godt, noe som vil være en trygghet for flypassasjerene i distriktene som er avhengig av rutetilbudet. Løsningen fredag er ikke minst god for Widerøes passasjerer, mener han.

Var del av avtalen

Salget er en sentral del av SAS' forretningsplan som ble lansert i fjor høst, og har også vært en av betingelsene i låneavtalen som SAS inngikk med sju banker, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse og de tre statlige eierne før jul.

– Dette er en god løsning for både SAS og Widerøe. Salget vil styrke SAS' finansielle posisjon. Samtidig er det positivt at Widerøe blir et mer selvstendig selskap, noe som er viktig for å sikre et godt og stabilt rutetilbud i Norge. Det har vært viktig for regjeringen, sier Giske.

– Dette er en prosess som styret i SAS har håndtert. Kjøperen har lang erfaring med distriktstransport og har sterk forankring i kystdistriktene. Dette framstår som en langsiktig aktør som vil kunne bevare og videreutvikle Widerøe som et viktig regionalt flyselskap i Norge, sier Giske.

Bakgrunn: SAS har solgt Widerøe

Måtte frigjøre kapital

Næringsministeren viser til at salget tilfører SAS sårt tiltrengte midler, og at selskapet fortsatt vil ha utfordrende tider i vente.

– Når det finnes verdier i et selskap, slik som Widerøe, og SAS må gå til eierne sine for å få hjelp, så skulle det også bare mangle at de frigjorde den kapitalen som var tilgjengelig i eget selskap, sier han.

Flyselskapet får nå betydelig innslag av eierinteresser fra det offentlige gjennom fylkeskommunen. Giske ser ikke problemer med dette.

– Det må fylkeskommunene selv vurdere. De skal ikke sitte i førersetet når det gjelder driften, de er med som investorer, sier han, og viser til at Widerøe er et veldrevet selskap.

Salget forutsetter vanlig godkjenning fra konkurransemyndighetene.
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus