Norge skal lede piratjakten

Abdi Ali, en somalisk pirat, står på stranda ved et taiwansk skip som har skylt opp etter å ha blitt forlatt av piratene når løsepengene var betalt. Strendene er fulle av tomme flasker og forlatte småbåter, de prostituerte har reist. Borte er også luksusbilene og piratene snakker nå mer om hummerfiske. Foto: Farah Abdi Warsameh/AP Photo - NTB scanpix.
Abdi Ali, en somalisk pirat, står på stranda ved et taiwansk skip som har skylt opp etter å ha blitt forlatt av piratene når løsepengene var betalt. Strendene er fulle av tomme flasker og forlatte småbåter, de prostituerte har reist. Borte er også luksusbilene og piratene snakker nå mer om hummerfiske. Foto: Farah Abdi Warsameh/AP Photo - NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og kanskje får de en litt lettere jobb enn sine forjengere?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tallet på piratangrep globalt sank nemlig med 35 prosent i årets første kvartal, viser tall fra Det internasjonale maritime byrå (IMB).

I perioden januar til mars ble det i år registrert 66 piratangrep, mens det tilsvarende tallet i fjor var 102 hendelser.

I piratenes velmaktsdager for to år siden kunne de kapre flere skip i uka og kreve løsepenger på flere millioner dollar for hvert av dem.

Saken fortsetter under bildet

Det er delte meninger om hva som er årsaken til nedgangen i piratangrepene utenfor Øst-Afrika.

En rekke land peker på at de har sendt marinefartøy som nå patruljerer farvannene hyppig. Disse fartøyene loser konvoier av handels- og transportfartøyer trygt gjennom de farligste områdene.

Rederiene hevder på sin side at angrepene er blitt færre på grunn av de væpnede vaktene om bord. Skip med væpnede vakter om bord har ennå til gode å bli kapret av pirater. Vaktene blir imidlertid beskyldt for å være lette på avtrekkeren og har skutt på uskyldige fiskere fra India, Oman og Jemen.