Etter forbud fra Fremskrittspartiet:Sporveien gjenoppsto fra de døde torsdag
Oslos kommunale kollektivselskap med det kledelige navnet Kollektivtransportproduksjon AS har fått tilbake sitt gamle navn: Sporveien.
Et av Norges lengste og minst tilgjengelige selskapsnavn, Kollektivtransportproduksjon AS, er historie. Fra i dag jobber selskapets om lag 4.000 medarbeiderne i Sporveien.
Det skriver landets største kollektivtransportselskap på sin hjemmeside, idet selskapet som driver Oslos trikker og t-baner får tilbake sitt gamle navn, Sporveien.
– I dag skrives det sporveishistorie i Norge, sier Sporveissjef, Cato Hellesjø, på selskapets hjemmeside 1. mai.
For halvannet år siden skulle selskapet til å gjøre navneskiftet - tilbake til det hele byens befolkning kaller firmaet - Sporveien.
Men da grep Fremskrittspartiets byråd inn og forbød selskapet å gjøre det
Opprinnelig het hele kollektivselskapet i hovedstaden AS Oslo Sporveier. Det inkluderte bussdriften, som i dag er skilt ut i selskapet Unibuss.
Selskapet ble herostratisk berømt for sin korrupte ledelse under direktør Helge Leite etter at ABC Nyheter offentliggjorde skandalen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Oslos busselskap Unibuss tappet for 20-30 millioner
Selskapet drev også skinnegang og strømforsyning selv. Siden har Oslos blå byråd splittet selskapet opp i et konglomerat av firmaer. Ruter AS er blitt bestiller for kollektivtransport i Oslo og Akershus, og Sporveien er nå en av leverandørene.
Les også: Splitter opp Sporveien enda mer
Ifølge Osloby har imidlertid Kollektivtransportproduksjon AS ikke klart å finne på genistreken med å gjenoppta navnet Sporveien gratis. Et dansk konsulentselskap kom fram til forslaget - til en regning på 503.000 kroner.
Les også: Ruter har brukt 177 millioner på konsulenttjenester
Sporveiens gamle logo - silhuetten av Akershus festning - ser imidlertid ut til å være gravlagt. Nå er det to gule piler som danner en «S» som gjelder.