– Taxiordningen er utdatert

For dårlig kompetanse, for komplisert prisstruktur og for vanskelig å straffe regelbrudd, mener Forbrukerrådet om dagens taxiordning. Foto: Colourbox.com
For dårlig kompetanse, for komplisert prisstruktur og for vanskelig å straffe regelbrudd, mener Forbrukerrådet om dagens taxiordning. Foto: Colourbox.com

Dagens ordning er for komplisert og gjør det vanskelig med reell konkurranse, mener Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerrådet har gjennomført en utredning av taximarkedet, der de har gått gjennom tilgjengelig forskning på området, gjennomført åpen høring og hatt samtaler med aktører som Taxiforbundet, Konkurransetilsynet og flere fylkeskommuner.

Utredningen avdekker flere problemer med dagens ordning, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

– Dagens organisering er utdatert, og har opplagte utfordringer når det gjelder kvalitet og mulighet for kundene til å velge ut fra pris, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

– Nå har vi vist at taximarkedet ikke fungerer. Nå ber vi samferdselsminister Marit Arnstad gjøre noe med det, fortsetter hun i pressemeldingen.

Ett av problemene er at dagens prisstruktur er for komplisert, noe som gjør det vanskelig for kundene å orientere seg om pris og sammenligne flere aktører.

Flere steder er det også for dårlig opplæring innen både service og geografikunnskaper, i tillegg til at norskkunnskapene er mangelfulle blant mange sjåfører.

– Vi ser at kompetansen blant mange løyvehavere og sjåfører ikke er god nok. Vi trenger offentlige eksamener, kjentmannstester og språkopplæring, sier Flesland.

Det må også bli enklere å straffe brudd på regelverket, mener Forbrukerrådet.

– Dagens ordning hvor man får livslange løyver, gjør det unødvendig vanskelig å fjerne personer som opplagt ikke burde drive med taxi, sier Randi Flesland i pressemeldingen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus