Massiv kritikk gir medvind for Ryanair

Ryanairsjef Michael O' Leary har ingen grunn til å være bekymret etter den siste tidens tøffe oppslag i norsk presse. Til tross for massiv kritikk har Ryanair økt det norske billettsalget med 12 prosent den siste uken. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)
Ryanairsjef Michael O' Leary har ingen grunn til å være bekymret etter den siste tidens tøffe oppslag i norsk presse. Til tross for massiv kritikk har Ryanair økt det norske billettsalget med 12 prosent den siste uken. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for et kritisk søkelys i mediene har det irske lavprisselskapet Ryanair økt billettsalget i Norge den siste uken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Ryanairs sjef Michael O'Leary har trafikkøkningen på selskapets nettsider vært massiv, skriver Dagsavisen.

– Når det gjelder tallet på bookinger på norske reiser har vi hatt en økning på 12 prosent den siste uka. For reiser utenfor Norge har vi hatt en økning på 10 prosent, sier en fornøyd O'Leary til avisen.

Flyselskapet har vært i hardt vær den siste tiden etter at to tidligere Ryanair-flyvertinner gikk til sak mot det irske selskapet. Opplysningene om arbeidsforholdene som de to kom med, har ført til en rekke reaksjoner, med boikottoppfordringer fra LO, Parat og flere politikere. Også Arbeidstilsynet er koblet inn i saken.

Les også: Luftfartstilsynet ble varslet om Ryanairbase i 2010

Men utviklingen i billettsalget tyder på at det er hold i den gamle påstanden om at all PR er god PR. Flyanalytiker Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI er ikke overrasket.

– Folk vil fly billig så lenge de har sjansen. Spør du folk er de sikkert enige i at ansatte bør ha sykelønn og oppsigelsesvern. Men hvis det passer dem best som forbruker å fly ekstrem lavpris, vil de færreste droppe det av idealistiske grunner, sier han til Dagsavisen.