Costa Concordias kaptein risikerer 20 år i fengsel

Kapteinen på italienske skipet Costa Concordia risikerer opptil 20 års fengsel. Foto: EPA / NTB scanpix.
Kapteinen på italienske skipet Costa Concordia risikerer opptil 20 års fengsel. Foto: EPA / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kapteinen på italienske skipet Costa Concordia, som forliste ved øya Giglio i januar i fjor med over 4.000 passasjerer om bord, risikerer opptil 20 års fengsel. 32 mennesker omkom i ulykken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Påtalemyndigheten argumenterte under det forberedende rettsmøtet mandag for at Costa Concordias tidligere kaptein Francesco Schettino skal bli tiltalt for drap fordi det var han som var skyld i forliset.

Han er anklaget for å ha styrt skipet altfor nært land – en handling som skal ha vært ment som en hilsen til øya Giglio.

Aktoratet vil også tiltale ham for å ha forlatt skipet før alle passasjerene var evakuert.

Kaller det et uhell

Men den tidligere kapteinens advokat, Francesco Pepe, sa under mandagens høring at ulykken ikke var Schettinos skyld. Han påsto også at hans klient ikke flyktet fra skipet etter forliset.

– Det var en arbeidsulykke. Man kan ikke gjøre en mann til forbryter fordi han hadde et uhell på jobb, forklarte han.

Også fem andre besetningsmedlemmer, inkludert sjefen for cruiseoperatøren Costa Crocieres kriseenhet, Roberto Ferrarini, risikerer å bli dømt for den tragiske ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kapteinen fra Costa Concordia i «kamphumør» i retten

Forhatt

Schettino ble kort tid etter at katastrofen var et faktum stemplet som «Italias mest forhatte mann» i italiensk presse.

Noe av bakgrunnen for den lite hyggelige merkelappen bunnet blant annet i forklaringene kapteinen ga i etterkant av ulykken. Forklaringer folk flest festet liten troverdighet til.

Schettino skal ha sagt at han ikke forsøkte å flykte, men ble utsatt for et uhell da han hjalp til med å få satt en livbåt på vannet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ville ikke stikke av, men hjalp til med å låre en av livbåtene. Da snublet jeg, og plutselig lå jeg sammen med passasjerene nede i livbåten, skal Schettino ha forklart og sagt at han ikke greide å komme seg om bord i Costa Concordia igjen.

Les mer: – Jeg snublet ned i livbåten

5-åring fikk ikke plass i livbåt

I etterkant av ulykken har flere tragiske historier kommet frem fra den skjebnesvangre januardagen i 2012.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I starten av mars i år ble nye detaljer om forliset offentliggjort. Deriblant historien om Dayana Arlotti som bare ble 5 år gammel etter at hun og faren ikke fikk plass i en livbåt.

Far og datter skal ha blitt henvist til høyre side av skipet og falt ned i et hull da de krysset dekk.

Undersøkelser viser at de falt inn i et område som allerede var oversvømmet. I hullet skal de ha kjempet for å overleve, men begge døde kort tid etter av drukning.

Les mer: Dayana (5) fikk ikke plass i livbåt

Venter på å bli berget

Costa Concordia hadde 4.429 personer om bord da skipet grunnstøtte i et undersjøisk skjær og begynte å krenge 13. januar 2012.

Skipet ligger fortsatt på siden ved Giglio og venter på å bli berget.

Costa Crociere, som er Europas største cruiseoperatør, fikk forrige uke en bot på 1 million euro, tilsvarende 7,5 millioner kroner, og har godtatt at det har delvis ansvar for forliset.

Les også: Costa Concordia ligger der fortsatt - ett år etter