Trygg Trafikk vil gi fotgjengerne mer ansvar

MÅ SE SEG FOR: Det er feil at bilistene alltid får hele ansvaret for alle ulykker i gangfelt, mener Trygg Trafkk. Foto: Colourbox.com
MÅ SE SEG FOR: Det er feil at bilistene alltid får hele ansvaret for alle ulykker i gangfelt, mener Trygg Trafkk. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fotgjengerne bør pålegges å vurdere trafikken før de krysser veien i gangfeltet, mener Trygg Trafikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste fem årene har 115 fotgjengere omkommet i trafikken. Rundt halvparten av dødsulykker med fotgjengere skjer i gangfeltet, der fotgjengerne føler seg trygge, ifølge Trygg Trafikk.

I Sverige er fotgjengerne pålagt å vurdere bilens avstand og hastighet inn mot gangfeltet, før de eventuelt krysser veien.

– Vi ønsker oss et lignende pålegg i Norge, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk til VG.

Hun mener det er feil at bilistene alltid får hele ansvaret for ulykker i gangfelt.

– Fotgjengerne må også vise aktsomhet, se seg for og gjerne oppnå kontakt med bilføreren, sier Sandberg ifølge avisa.

Direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk mener det er på tide at fotgjengerne begynner å se seg for når de skal krysse veien. Foto: Trygg TrafikkDirektør Kari Sandberg i Trygg Trafikk mener det er på tide at fotgjengerne begynner å se seg for når de skal krysse veien. Foto: Trygg Trafikk

Trygg Trafikk sender nå et brev til Samferdselsdepartementet og ber om det blir tatt en gjennomgang av trafikkreglene. Organisasjonen ønsker også flere opphøyde gangfelt, flere 30-soner og bedre lys ved gangfeltene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gangfelt er farlige for fotgjengere

Ifølge Personskadeforbundet LTN (tidligere Landsforeningen for Trafikkskade) er det allerede i skadeerstatningsloven en åpning for at en uaktsom fotgjenger kan få avkortet forsikringsoppgjøret, selv om påkjørselen har skjedd i en fotgjengerovergang.

– Forsikringsbransjen bruker ordningen, men den er ikke godt kjent blant folk flest. De fleste tror nok at bilistens ansvar er absolutt, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp i Personskadeforbundet LTN til VG.