Meny

Her er transportplanene for Vestfold

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjekk satsingen i ditt fylke her.

Dette skriver regjeringen i nasjonal transportplan:

Veiutbygging

• E18

Regjeringen prioriterer å videreføre utbyggingen av E18 til møtefri veg mellom Oslo og Kristiansand.

Den pågående utbyggingen av E18 Gulli - Langåker til firefelts veg vil bli fullført i 2014. Det delvis bompengefinansierte prosjektet ble startet i 2011 og omfatter utviding av dagens tofelts veg til firefelts veg over en strekning på 25 kilometer i kommunene Tønsberg, Stokke og Sandefjord.

Regjeringen prioriterer oppstart av prosjektet E18 Bommestad-Sky i Larvik kommune, med sikte på at utbyggingen vil være ferdig i første fireårsperiode. Utbyggingen omfatter om lag 7 km med firefelts veg, inkludert bygging av to tunneler på 2,8 km og 1,3 km øst og vest for Farrisvannet og ei bru på 570 meter som delvis går over Farrisvannet. De største gevinstene ved prosjektet er knyttet til bedre trafikksikkerhet og forbedring av miljøet langs vegen.

Bygging av et planskilt kryss på Farriseidet, ombygging av lokalvegsystemet og bygging av 4,6 km gang- og sykkelveger inngår også i prosjektet. Kostnadene er anslått til nær 3,4 milliarder kroner, og det er lokal enighet om delvis finansiering med bompenger. Det er lagt opp til å legge bompengesaken fram for Stortinget våren i 2013. Når E18 Bommestad-Sky er ferdig, vil det være sammenhengende firefelts veg på E18 gjennom hele Vestfold.  Prosjektet fullfinansieres i siste seksårsperiode.

Jernbane

• Vestfoldbanen

Regjeringen prioriterer å bygge ut InterCity-strekningen Oslo-Skien trinnvis.

På Vestfoldbanen (Drammen-Skien) pågår det et omfattende utbyggingsarbeid. Bygging av dobbeltspor på de to strekningene Holm-Holmestrand-Nykirke og Farriseidet-Porsgrunn er i gang. Det er satt av henholdsvis om lag 3,0 og 5,6 milliarder kroner til fullføring av disse to prosjektene.

Regjeringen prioriterer å bygge ut sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg innen utgangen av 2024. Nord for Tønsberg kommer strekningen Nykirke-Barkåker til å være den eneste med enkeltspor i Vestfold når prosjektet Holm-Holmestrand-Nykirke er fullført ved årsskiftet 2015/2016. I tillegg er det enkeltspor på strekningen Drammen-Kobbevikdalen i Buskerud fylke.

Regjeringen setter av om lag 8 milliarder kroner til bygging av dobbeltspor på strekningene Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen i planperioden.  Kostnaden for å bygge dobbeltspor på strekningen Nykirke-Barkåker er anslått til 4,5 milliarder kroner. Når det sammenhengende dobbeltsporet mellom Oslo og Tønsberg er ferdig, vil det gi redusert reisetid, mulighet for halvtimesfrekvens mellom avgangene, og en vesentlig mer driftssikker og robust jernbane. Reisetidsgevinsten mellom Oslo og Tønsberg blir om lag 20 minutter.

Lagt sammen med gevinsten på om lag 15 minutter som oppnås når dobbeltsporet mellom Farriseidet-Porsgrunn åpner i 2018, vil dette gi en reisetidsbesparelse på om lag 35 minutter på strekningen Oslo - Grenland.  Reisetidsgevinstene tar utgangspunkt i at IC-togene stopper ved alle stasjoner. Ved ekspressavganger med færre stopp blir gevinstene enda større. 

Etter at det sammenhengende dobbeltsporet mellom Oslo og Tønsberg er ferdig innen utgangen av 2024, er neste trinn å bygge tilstrekkelig kapasitet sør for Tønsberg til at det kan tilbys halvtimesfrekvens gjennom hele driftsdøgnet til og fra Skien. For å få til dette, må det bygges nye strekninger med dobbeltspor eller kryssingsspor mellom Tønsberg og Larvik. Dette skal stå ferdig i 2026.  Det allerede påbegynte prosjektet Farriseidet-Porsgrunn, som skal stå ferdig i 2018, er en viktig forutsetning for en slik forbedring av tilbudet.  

Regjeringen legger i utgangspunktet til grunn at videre planlegging av Intercity-strekningene til Halden, Lillehammer og Skien skal ta sikte på ferdigstilling i 2030. Endelig framdriftsplan for den videre utbyggingen vil bli sett i lys av de utredningene som regjeringen vil sette i gang om gods- og persontransport på det sentrale Østlandsområdeet, blant annet om kapasiteten i jernbanesystemet inn mot og gjennom Oslo.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus