Meny

Her er transportplanene for Oslo

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det skal brukes 508 milliarder på samferdsel de neste 10 årene i Norge. Sjekk satsingen i ditt fylke her.

Dette skriver regjeringen i nasjonal transportplan

Åpning for trafikk i Bjørvika-prosjektet og opprusting av godsterminalen på Alnabru er blant planene for Oslo i Nasjonal transportplan.

Veiplaner

E18

I første fireårsperiode fullføres utbyggingen av andre etappe av E18 Bjørvikaprosjektet, med åpning for trafikk i 2014/2015. Utbygging av ny atkomst fra E18 ned til Sydhavna i Oslo, medregnet kollektivfelt og gang- og sykkelveg på E18, starter i 2013. Prosjektet fullføres i første fireårsperiode.

E6

I siste seksårsperiode prioriteres statlige midler til å starte utbyggingen av Manglerud-prosjektet på E6. Utbyggingen vil føre til bedre framkommelighet for kollektivtrafikken, reduserte miljøbelastninger i boligområdene, bedre forhold for godstrafikken til Alnabru og Sydhavna og mindre trafikkbelasting på E18 Mosseveien. Prosjektet er prioritert i revidert avtale om Oslopakke 3. I samme periode settes det av statlige midler til ombygging av dagens riksvegtilknytning til Alnabruterminalen i Oslo, eventuelt bygging av ny atkomst direkte til E6 i sør. Denne prioriteringen er avhengig av tilslutning til delfinansiering med bompenger fra Oslopakke 3.

Riksveg 150

Ulvensplitten - Sinsen Prosjektet riksveg 150 Ulvensplitten - Sinsen i Oslo åpnes for trafikk i 2013 og fullføres i 2014.

Bussterminalen i Oslo

I siste seksårsperiode prioriterer regjeringen statlige midler til delfinansiering av den planlagte utvidingen av Bussterminalen i Oslo, som vil bidra til bedre avvikling av ekspressbusstrafikken til og fra hovedstaden.

Jernbane

Follobanen

Nytt dobbeltspor Oslo - Ski Regjeringen legger opp til at byggingen av nytt dobbelspor Oslo - Ski, Follobanen, starter ved inngangen til planperioden. Det tas sikte på at prosjektet skal stå ferdig i 2020. Follobanen gir mulighet for et helt nytt og bedre togtilbud, med kortere reisetid, flere togavganger og sterk vekst i antall reisende med tog.

Prosjektet omfatter 22 km med dobbeltspor og en full ombygging av Ski stasjon. Dobbeltsporet vil gå i tunnel i 19,5 km, og dette blir dermed Norges lengste jernbanetunnel. Prosjektet er anslått å koste 20 milliarder kroner. Jernbaneverket starter viktig forberedende arbeid i 2013. For planperioden 2014-2023 er det satt av i alt 18,4 milliarder kroner til prosjektet.

Alnabru godsterminal

Alnabruterminalen i Oslo er navet i godstransporten på jernbanen. Terminalen er gammel og nedslitt, og etter hvert vil kapasiteten på terminalen være en begrensende faktor for vekst i godstransport på jernbanen. På kort sikt er det anleggenes tekniske tilstand som er avgjørende for når en utbygging er nødvendig. Samferdselsdepartementet har bedt Jernbaneverket å se på den videre utviklingen på Alnabru på kort og lang sikt. Jernbaneverkets arbeid vil være et viktig grunnlag for utbyggingsstrategien på Alnabru, og det er forventet at rapporten fra Jernbaneverket er klar i første del av planperioden.

3,5 milliarder kroner er satt av til fornying og kapasitetsutviding av Alnabruterminalen i planperioden. Fornying av de mest kritiske delene av terminalen skal prioriteres, særlig sikringsanleggene.

Oslopakke 3

I mai 2012 vedtok styringsgruppen for Oslopakke 3 en revidert avtale for Oslopakke 3, en pakke som omfatter Oslo og Akershus. Samferdselsdepartementet legger denne lokalt vedtatte reviderte avtalen til grunn for det videre arbeidet med pakken. Dette innebærer fortsatt at prioritering av tiltak og prosjekt skal skje på bakgrunn av en mål- og resultatrettet styring. Dette innebærer blant annet at det vil skje en betydelig satsing på kollektivtransport og hovedsykkelvegnettet i planperioden. Dette er viktige tiltak for å håndtere utfordringene knyttet til forventet befolkningsvekst, samtidig som man ivaretar klimaforlikets målsetting om at veksten i personbiltransport skal tas av miljøvennlige transportformer. I tillegg kommer også statens satsing på jernbanetiltak i hovedstadsområdet. Samtidig er også viktige investeringer på veg ivaretatt.

Helhetlige bymiljøavtaler og belønningsordning for byområder Osloområdet (Oslo og Akershus) er, sammen med åtte andre byområder, omfattet av den kommende ordningen "Helhetlige bymiljøavtaler" og "Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene".

For perioden 2014 - 2023 har regjeringen satt av i alt 26,1 milliarder kroner til disse to ordningene Av dette beløpet er 16,9 milliarder kroner satt av til en ufordelt pott til statlige forhandlingsbidrag i helhetlige bymiljøavtaler, mens 9,2 milliarder kroner er satt av til belønningsordningen.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus