Meny

Vil gjøre transport billigere i Bygde-Norge

NASJONAL TRANSPORTPLAN. Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) tror forbedringene vil være viktig for det norske næringslivet. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tiltakene i Nasjonal transportplan vil redusere transportkostnadene i distriktene med 47 milliarder kroner.

I den Nasjonal Transportplanen som legges frem fredag kommer det frem at transportkostnadene i distriktene reduseres med 47,4 milliarder kroner de ti neste årene.

Bedre infrastruktur skal være grunnen til den store besparelsen, skriver Nationen.

Les også: Marit Arnstad stritter mot ny finansiering av veier

Invisterer i hovedveinettet

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) er bekymret over de høye transportkostnadene i Norge. De kommende ti år vil det bli gjennomført betydelige investeringer på hovedveinettet.

Arnstad tror forbedringene vil være viktig for det norske næringslivet.

– I et samfunn der ting går stadig raskere er spart tid sparte penger. Ved at reisen går raskere sparer for eksempel næringslivet drivstoffkostnader og lønnsutgifter. For næringslivet vil det også bli enklere å rekruttere rett kompetanse fordi du får et større omland å rekruttere fra, sier Arnstad.

Les også: Broer og tunneler hindrer ikke fraflytting

Øker konkurransekraften

Til Nationen sier seniorrådgiver Thomas Felde i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), at næringslivet i Distrikts-Norge lenge har vært preget av høye transportutgifter. Han legger ikke skjul på at bedre veier vil bedre norsk næringsliv sin konkurransekraft med utlandet.

– Gode samferdselsinvesteringer vil bety flere ting. Du kan redusere flaskehalsene ved å gi bedre flyt på veiene og raskere levering. Det vil øke konkurransekraften til norske bedrifter og det vil ha betydning for bedrifter som ønsker å få til seg kompetent arbeidskraft, ved at det vil føre til større bo- og arbeidsregioner, sier han.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus