Vil gjøre transport billigere i Bygde-Norge

NASJONAL TRANSPORTPLAN. Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) tror forbedringene vil være viktig for det norske næringslivet. Foto: NTB scanpix
NASJONAL TRANSPORTPLAN. Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) tror forbedringene vil være viktig for det norske næringslivet. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tiltakene i Nasjonal transportplan vil redusere transportkostnadene i distriktene med 47 milliarder kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den Nasjonal Transportplanen som legges frem fredag kommer det frem at transportkostnadene i distriktene reduseres med 47,4 milliarder kroner de ti neste årene.

Bedre infrastruktur skal være grunnen til den store besparelsen, skriver Nationen.

Les også: Marit Arnstad stritter mot ny finansiering av veier

Invisterer i hovedveinettet

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) er bekymret over de høye transportkostnadene i Norge. De kommende ti år vil det bli gjennomført betydelige investeringer på hovedveinettet.

Arnstad tror forbedringene vil være viktig for det norske næringslivet.

– I et samfunn der ting går stadig raskere er spart tid sparte penger. Ved at reisen går raskere sparer for eksempel næringslivet drivstoffkostnader og lønnsutgifter. For næringslivet vil det også bli enklere å rekruttere rett kompetanse fordi du får et større omland å rekruttere fra, sier Arnstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Broer og tunneler hindrer ikke fraflytting

Øker konkurransekraften

Til Nationen sier seniorrådgiver Thomas Felde i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), at næringslivet i Distrikts-Norge lenge har vært preget av høye transportutgifter. Han legger ikke skjul på at bedre veier vil bedre norsk næringsliv sin konkurransekraft med utlandet.

– Gode samferdselsinvesteringer vil bety flere ting. Du kan redusere flaskehalsene ved å gi bedre flyt på veiene og raskere levering. Det vil øke konkurransekraften til norske bedrifter og det vil ha betydning for bedrifter som ønsker å få til seg kompetent arbeidskraft, ved at det vil føre til større bo- og arbeidsregioner, sier han.