O'Leary avviser alle anklager

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair-sjef Michael O'Leary benekter at selskapet holder ansatte på slavelignende kontrakter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ryanair:
  • Irsk lavprisflyselskap.
  • Etablert i 1985.
  • Startet flyginger til Torp fra London Stansted i 1997.
  • Opererer 305 fly og flyr til 164 destinasjoner.
  • Hovedkvarter er i Dublin.
  • Konsernsjef er Michael O'Leary, siden 1994.
  • Selskapet hadde i 2012 nær 8.400 ansatte.
  • Omsetningen var i 2012 4.325 millioner euro (32.000 millioner kroner)
  • I 2011 fløy selskapet 75.814.551 passasjerer.
  • Selskapet blir kritisert for dårlige arbeidsforhold for de ansatte, aggressiv markedsføring, dårlig kundebehandling og gebyrer for tjenester andre selskaper inkluderer i billettprisen.
  • O'Leary avviser kritikken og fastslår at ingen blir tvunget til å arbeide for eller fly med selskapet. Han mener også at unødvendige reguleringer hindrer selskaper i å tilby ennå billigere billetter.

(Kilde: Wikipedia, Ryanair)


Utdrag fra avtalen for kabinpersonale i Ryanair:

Generelt:

  • Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.
  • Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».
  • Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.
  • Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.
  • Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.

Lønn:

  • Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.
  • Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.
  • Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.

Trekk:

  • Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.
  • Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.
  • Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.

Sykdom:

  • Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.
  • Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager.
  • Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.

Ferie og fri:

  • 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.
  • Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
  • Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb.

Ryanair-sjef Michael O'Leary stilte torsdag ettermiddag opp på Moss lufthavn Rygge for å svare på den massive kritikken lavprisselskapet hans har vært gjenstand for den siste tiden.

Spesielt har de omstridte arbeidskontraktene med kabinpersonellet vært i fokus den siste uka.

Italienske Alessandra Cocca og venninnen Zuzana, som tidligere jobbet for selskapet, har saksøkt selskapet og hevder de ansatte lever under et fryktregime der de i praksis står uten rettigheter.

– Vi er her for å svare på det vi ser på som falske anklager fra en forening, sa Ryanair-sjefen Michael O'Leary under torsdagens pressekonferanse.

Han sier det er uaktuelt med et forlik med de to kvinnene.

– Det kan de glemme, sa han.

Les også: Kabinansatt saksøker Ryanair

– Ikke slavekontrakter

O'Leary hevder at ingen av dem som har saksøkt Ryanair selv har sagt opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den ene ble sagt opp som følge av sikkerhetsbrudd, mens den andre lot være opp å møte opp til arbeid ti ganger i løpet av ni måneder, sa O'Leary.

Ryanair-sjefen har i etterkant avvist alle anklagene mot selskapet og hevder blant annet at det er frivillig å jobbe hos dem.

O'Leary tilbakeviser også påstandene om at ansatte i Ryanair må leve på slavelønninger og mener søksmålet mot selskapet bygger på grunnløse påstander.

– Vi tvinger ingen til å jobbe for oss, og vi har ikke slavekontrakter.

For å underbygge poenget, viste han til at selskapet har 8.500 ansatte, at de har lav utskiftingstakt for personalet, og at de overhodet ikke har problemer med å rekruttere nye ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Norske regler for Ryanair

Betaler skatt til Irland

Arbeidsdepartementet og skatteetaten mener selskapets personell bosatt i Norge er skattepliktige i Norge. O'Leary er ikke enig og understreker at ansatte i Ryanair ikke burde betale skatt i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er et irsk flyselskap og derfor skal de betale skatt irske myndigheter. Slik er det europeiske lovverket, hevdet Ryanair-sjefen.

– Alle våre ansatte jobber i Irland, de følger reglene i Irland og de får betalt i euro og må følge irske lover. De må betale skatt i Irland siden de jobber i Irland, fortsatte han.

O'Leary sier han har sendt et brev til Marit Arnstad som tidligere har uttalt at det er alvorlig når Luftfartstilsynet ikke kan utelukke sikkerhetssvikt som følge av arbeidsvilkårene i selskapet.

– Hvis Arnstad vil undersøke forholdene i Ryanair, er hun velkommen til Rygge eller en av de andre basene, sa O'Leary.

Les også: AUF oppfordrer til Ryanair-boikott

Stoltenberg fikk gjennomgå

Informasjonssjef i SAS, Knut-Morten Johansen, uttalte tidligere denne uka at bråket rundt Ryanair kan virke ødeleggende for den norske luftfarten. Johansen mente også at Norge har det beste luftfartsystemet i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

O'Leary reagerer på utspillet.

– Alle som mener Norge har verdens beste flysystem, bør sende videre det vedkommende har røyket, bemerket Ryanair-sjefen.

Også Jens Stoltenberg får gjennomgå etter uttalelsene om at han ikke vil fly med selskapet.

– Jeg har lyst til å spørre Jens om noe: Hvem flyr du med da? SAS? Som blir etterforsket i Norge? Jeg vil gjerne stille statsministeren et par spørsmål, uttalte han.

Se utdrag fra pressekonferansen fra Moss lufthavn Rygge øverst i saken.