Meny

Mener Stoltenberg lukker øynene for slaveforhold

(Foto: NTB scanpix)
(Foto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Parat-nestleder Vegard Einan venter fortsatt på svar etter at han leverte et brev om arbeidsforholdene i Ryanair direkte til statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i oktober i fjor.
Fakta om arbeidsavtale i Ryanair:

Generelt:

* Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.

* Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».

* Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.

* Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.

* Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.

Lønn:

* Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.

* Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.

* Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.

Trekk:

* Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.

* Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.

* Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.

Sykdom:

* Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.

* Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager.

* Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.

Ferie og fri:

* 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.

* Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.

* Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb.

YS-organisasjonen Parat mener at norske myndigheter lukker øynene og aksepterer utnytting av ulovlig innleid arbeidskraft på Rygge.

Italienske Alessandra Cocca som går til sak mot lavprisgiganten etter å ha jobbet ti måneder for selskapet fra flyplassen i Østfold, støttes av Parat. Hun mener seg grovt utnyttet og usaklig oppsagt, noe Ryanair overfor NTB avviser som grunnløse påstander.

Samtidig har landets største fagforbud for flypersonell i flere år tatt opp det de mener er urettferdige forhold i flybransjen med norske myndigheter.

Bakgrunn: Kabinansatt saksøker Ryanair

Slavekontrakt

– Statsforvaltningen aksepterer at utenlandske arbeidstakere lever på slavekontrakter på norsk jord. Myndighetene er kjent med problemstillingen, men de gjør likevel ikke noe. Det er unnfallenhet og aksept av forholdene, sier Parat-nestleder Vegard Einan til NTB.

Kabinpersonale som jobber for Ryanair tjener 122 kroner timen, får lønnstrekk for alt fravær uansett grunn, risikerer å få inndratt ferie når som helst – samtidig som de må regne med å pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.

Bare for å nevne noe av innholdet i arbeidsavtalene som NTB har fått kjennskap til og som vi omtalte bredt tirsdag.

Les også: – Norske regler for Ryanair, sier myndighetene

Ville samordne

Einan mener at kritikken mot norske myndigheter også gjelder statsminister Jens Stoltenberg (Ap). Da Parat i høst mente at de var kommet til et punkt der det var null framdrift, rettet de en henvendelse til Statsministerens kontor.

– Myndighetene oppfatter og erkjenner urettferdigheten, men saken lider under manglende politisk gjennomskjæring. Ballen spilles mellom skattemyndigheter, Finansdepartementet, Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet og andre impliserte. Det er behov for at Statsministerens kontor tar en samordnende og koordinerende rolle, het det blant annet i et brev som Parat sendte til Statsministerens kontor (SMK) i september i fjor.

Brevet er fortsatt ikke besvart.

Les også: Fagbevegelsen sier nei til Ryanair på innenriksruter

– Parodi

Derimot henviser SMK nå spørsmål fra NTB til Samferdselsdepartementet, som er rett fagdepartement.

– Alle spørsmål må rettes dit, sier kommunikasjonsrådgiver Arvid Samland ved SMK, etter at vi blant annet har spurt om kommentar til kritikken fra Parat.

Einan mener at svaret illustrerer fagforbundets poeng. Han sier at håndteringen av brevet minner om en parodi.

– Først ble brevet sendt på vanlig måte i september. Intet svar. Så leverte jeg det personlig til Stoltenberg i oktober og sist fulgte vi opp med en purring på epost i november. Vi har fortsatt ikke fått svar. Når vi nå får vite at det er videresendt i systemet, så viser det at SMK lukker øynene for ubehagelige spørsmål, sier Einan.

Les også: SAS anklager Ryanair for juks

Vil du motta nyhetsbrev fra ABC Nyheter? Trykk her

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus