Jubel og kritikk for togsatsing

SKAL SATSE: Miljøminister Bård Vegar Solhjell ( t.v) og SV-leder Audun Lysbakken lover 5,2 milliarder kroner til opprusting av Bergensbanen de kommende 10 årene  sitt forslag til Nasjonal transportplan. (Foto: NTB scanpix)
SKAL SATSE: Miljøminister Bård Vegar Solhjell ( t.v) og SV-leder Audun Lysbakken lover 5,2 milliarder kroner til opprusting av Bergensbanen de kommende 10 årene sitt forslag til Nasjonal transportplan. (Foto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politikerne fra regjeringspartiene jublet, mens andre var mer skeptiske, da regjeringens satsing på Bergensbanen ble lagt fram tirsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om regjeringens satsing Bergensbanen:

* Regjeringen avsetter 5,2 milliarder kroner til forbedring av Bergensbanen i Nasjonal transportplan (NTP) som legges fram fredag. Planen gjelder perioden 2014 – 2023.

* Det avsettes 1,5 milliarder kroner til oppstart av Ringeriksbanen i siste del av planperioden. Banen ble vedtatt i 1992. Det må gjennomføres nye utredninger før bygging kan starte.

* Det er avsatt 3,2 milliarder kroner til utbygging av dobbeltspor Bergen – Arna. Dette arbeidet skal starte i år.

*Strekningen Bergen – Voss skal opprustes for 500 millioner kroner i siste seksårsperiode av planen.

*Når opprustningen er ferdig, kan det kjøres lokaltog hvert kvarter mellom Bergen og Arna, og det kan bli tilnærmet timesfrekvens mellom Bergen og Voss.

*Ringeriksbanen vil redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time.

*Opposisjonen kritiserer regjeringen for at det settes av for lite penger og at arbeidet med Ringeriksbanen er skjøvet for langt ut i tid.

SV-leder Audun Lysbakken og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) kom til Bergen for å fortelle at regjeringen vil bruke 5,2 milliarder kroner på opprusting av Bergensbanen de kommende 10 år. Og de kunne fortelle at regjeringen går inn for realisering av Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss.

Satsingen på Bergensbanen er en del av Nasjonal transportplan (NTP) 2014 – 2023 som legges fram fredag.

Forsinket tog

SV-toppene skulle møte lokale politikere og presse på Bergen jernbanestasjon klokken 8, men nattoget med de to var nesten en time og 40 minutter forsinket. Togsatsingen ble likevel godt mottatt av deres lokale partifeller.

– En veldig god dag for Bergensbanen, sa stortingsrepresentant for Hordaland, Kjersti Toppe (Sp). Hennes Ap-kollega Magne Rommetveit fulgte opp med å si at dette viser at regjeringen vil bygge ut togtilbudet i hele landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder i Forum Nye Bergensbanen og fylkesvaraordfører i Hordaland, Mona Haugland Hellesnes (V), var mindre fornøyd.

Les også: Togpassasjerer vet at de irriterer hverandre

Trenger 50 milliarder

– Det er veldig bra at Ringeriksbanen er løftet fram, men den er lagt inn i siste del av planperioden og det er ikke godt nok, sier Hellesnes. Hun finner ikke mye nytt i regjeringens satsing for de neste ti årene, og savner mer penger til opprusting av banen.

Forum Nye Bergensbanen arbeider for å få reisetiden mellom Oslo og Bergen ned i fire timer og et kvarter. For å få til det, trengs det 50 milliarder kroner til Bergensbanen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byråd Filip Rygh (KrF) i Bergen er kritisk og mener det er satt av altfor lite penger.

– Nå har vi planlagt Ringeriksbanen i 20 år, og det skal en tydeligvis fortsette med i ti nye år, kommenterer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Venstre mener regjeringen bare gjør jobben på Bergensbanen halvveis.

– Regjeringen forplikter seg i realiteten ikke på Ringeriksbanen. Den skyves enda lenger ut i tid, sier Venstre-leder Terje Breivik i en pressemelding.

Les også: Det sakte liv i Lisboa

Begeistring

SV-leder Audun Lysbakken kaller derimot satsingen i NTP for et stort løft for Bergensbanen.

– Ringeriksbanen er tilbake på sporet. Vi skal utrede trasé og så komme i gang med byggingen i siste del av planperioden, sa Lysbakken.

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell kaller togsatsingen i NTP et gigantløft for toget i Norge.

– Vi legger opp til utbygging av tog i alle de viktigste regionene i Norge. Dette må komme fordi vi skal øke folketallet her i landet til seks millioner mennesker i løpet av noen år samtidig som vi skal senke utslippene, sa Solhjell.