Broer og tunneler hindrer ikke fraflytting

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) mener det er godt anvendte skattepenger å bygge bruer og tunneler selv om befolkningstallet har falt i flere øysamfunn i nord. Foto: Alf Vidar Snæland (NTB scanpix)
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) mener det er godt anvendte skattepenger å bygge bruer og tunneler selv om befolkningstallet har falt i flere øysamfunn i nord. Foto: Alf Vidar Snæland (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter 14 av 19 bro- og tunnelutbygginger i landets fem nordligste fylker har folketallet falt i øysamfunn som har fått fastlandsforbindelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NRK har sett på hvilken effekt broer og tunneler har gitt på folketallet på øyer som har fått fastlandsforbindelse.

Prislappen for de 14 prosjektene hvor folketallet har falt, er totalt på over 4 milliarder kroner, omregnet til 2013-kurs. Gjennomgangen viser at øykommuner som ligger langt fra byer og sentrale strøk, lekker innbyggere selv etter at fastlandsforbindelsen er etablert. Motsatt vei har det gått for bynære øysamfunn. Flere bynære øyer har opplevd kraftig befolkningsvekst etter at de fikk fastlandsforbindelse.

Les også: Gigantbroer kan gi fergefri E39 på Vestlandet

– Naivt

– Hvis du bygger en bro til en liten øy som ikke sogner til en større by, eller det ikke er et næringsliv som trenger transport til eller fra denne øya, så kan du ikke regne med at det har noen særlig virkning på innbyggertallet, sier seniorforsker Helge Brunborg ved SSB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er naivt å tro at fastlandsforbindelse i seg selv er nok til å stanse en negativ befolkningsutvikling, mener han.

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) mener det er godt anvendte skattepenger selv om befolkningstallet flere steder har falt.

– Å føre aktiv distriktspolitikk er en del av regjeringens politikk. Jeg mener samferdselspolitikk skal dekke samferdselsbehov over hele landet, og det gjør hverdagen enklere, sier Arnstad til NRK.

Les også: Stoltenberg: - Tidenes løft for vei og bane

– Riktig og viktig

Hun viser til at totalt 40 prosjekter i løpet av de siste 30 årene har gitt fastlandsforbindelse til nesten 300.000 mennesker langs kysten, noe som har gjort livene deres enklere.

– Vi må investere ut fra transportbehovene som finnes. Når vi ser på folks hverdag og hva fastlandsforbindelse betyr for hver øy, mener jeg dette er riktige og viktige prosjekter totalt sett, sier Arnstad.

Befolkningstallene er innhentet fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og sammenligner situasjonen før og etter at fastlandsforbindelsen kom på plass. Tall fra Vegvesenet som viser prosjektenes kostnader er også inkludert i NRKs gjennomgang.