Senterpartiets landsmøte:Marit Arnstad stritter mot ny finansiering av veier

Ingen vei utenom: - Verken samarbeid med private eller bruk av mer oljepenger kan fikse finanser som gir raskere veiutbygging, slår samferdselsminister Marit Arnstad fast.  Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix.
Ingen vei utenom: - Verken samarbeid med private eller bruk av mer oljepenger kan fikse finanser som gir raskere veiutbygging, slår samferdselsminister Marit Arnstad fast. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer forutsigbar finansiering enn årlige budsjettvedtak trengs hvis vi skal få raskere utbygging av nye veier. Det forslaget til Senterpartiets landsmøte tror ikke samferdselsministeren på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(LOEN, STRYN, ABC NYHETER): Krefter på Senterpartiets landsmøte ønsker at den rødgrønne regjeringen skal ta nye grep for å få fart på veibygging her i landet, men vil trolig møte stengte dører hos sin partifelle, samferdselsminister Marit Arnstad.

- Vi må hvert år prioritere hvor mye penger vi skal bruke på veiprosjekter innenfor handlingsregelen, sier Arnstad til ABC Nyheter idet Senterpartiets landsmøte åpner fredag.

Handlingsregelen innebærer som kjent at staten ikke skal bruke mer enn avkastningen fra Oljefondet i sine årlige budsjetter.

Det mener Fremskrittspartiets stortingspolitiker Ketil Solvik-Olsen medfører tap for det norske samfunnet.

Les: - Stoltenberg skyr ingen midler for å dobbeltkommunisere

Ny olje til veiene?

Solvik-Olsens poeng er at bomselskapene, som oftest er offentlig eid, må låne inn penger til 3,5 prosents rente i utlandet, mens det norske Oljefondets sikre investeringer i utlandet bare gir ca. 1 prosents avkastning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp'eren er også sterkt kritisk til Høyres løsning for veibygging, offentlig-privat samarbeid (OPS) der private selskaper påtar seg å bygge og drifte veier for mange år framover, mot at det offentlige betaler.

Frp vil i stedet ha flerårige vedtak om bruk av oljepenger for å få rask utbygging av lønnsomme veier og jernbane.

Også Senterpartiets landsmøte får på sitt bord et forslag fra programkomiteen om å innføre alternative måter å finansiere og organisere store investeringsprosjekter på. Målet er mer effektiv gjennomføring og kortest mulig byggeperiode.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi kan ikke ops'e oss ut

- Vi kan verkene ops'e oss ut eller bevilge store statlige midler utenfor handlingsregelen. Det er forsøk på å trikse fram friske penger til vei, sier Arnstad til ABC Nyheter.

- Du må prioritere. Og den kampen må føres hvert eneste budsjettår. Bare Frp har nok penger til å bevilge til alle formål, fordi de ikke bryr seg om handlingsregelen, sier Arnstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste fredag vil hun presentere regjeringen lenge bebudede tiårsplan for samferdselssatsing i Norge, Nasjonal transportplan.

Men disse nasjonale transportplanene er ikke bindende for de årlige busjettene som i virkeligheten avgjør byggeprosjektene.

Les for eksempel: «Nye» jernbaneforslag for 2023 ble vedtatt av Stortinget i 1993

- Det kan skape usikkerhet for store veiprojekter at de er avhengige av årlige vedtak om bevilgninger, vedgår Marit Arnstad.

- Det finnes muligheter til å bestemme investeringsrammer for flere år av gangen. Men da må man justere budsjettene innen handlingsregelen for hvert år. Det dreier seg uansett om å prioritere, legger hun til.