Meny

Nav fikk flest til å klage i fjor

Flere er misfornøyd med NAV. Foto: NTB scanpix
Flere er misfornøyd med NAV. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Av alle offentlige tjenester som Sivilombudsmannen mottok klager på i fjor, er det én etat som peker seg klart ut – Nav.

Ombudsmannen behandlet i alt 1.678 saker i 2012, 14 prosent flere enn året før. Nav topper statistikken over antall klager sammen med Skatteetaten og Utlendingsnemda.

– Vi hadde en markant økning i antall klager på Nav i fjor. Det klages både på avgjørelsen i saken, men ofte også på altfor lang saksbehandlingstid, sier sivilombudsmann Arne Fliflet.

I 2012 behandlet Sivilombudsmannen 417 saker som hadde med Nav å gjøre, 81 saker vedrørende Skatteetaten og 63 saker angående Utlendingsnemda.

I alt kom det inn 2.995 forespørsler fra personer og bedrifter som ville ha sine saker behandlet. 33 saker ble tatt opp på ombudsmannens eget initiativ.

– Etter å ha vært stabilt i noen år, er det nå en markant økning i antall saker som dreier seg om lang saksbehandlingstid, sier Fliflet.

Sivilombudsmannen mottok i fjor 162 klager om manglende offentlighet og innsyn i dokumenter, mot 136 året før.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus