Nav fikk flest til å klage i fjor

Flere er misfornøyd med NAV. Foto: NTB scanpix
Flere er misfornøyd med NAV. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av alle offentlige tjenester som Sivilombudsmannen mottok klager på i fjor, er det én etat som peker seg klart ut – Nav.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ombudsmannen behandlet i alt 1.678 saker i 2012, 14 prosent flere enn året før. Nav topper statistikken over antall klager sammen med Skatteetaten og Utlendingsnemda.

– Vi hadde en markant økning i antall klager på Nav i fjor. Det klages både på avgjørelsen i saken, men ofte også på altfor lang saksbehandlingstid, sier sivilombudsmann Arne Fliflet.

I 2012 behandlet Sivilombudsmannen 417 saker som hadde med Nav å gjøre, 81 saker vedrørende Skatteetaten og 63 saker angående Utlendingsnemda.

I alt kom det inn 2.995 forespørsler fra personer og bedrifter som ville ha sine saker behandlet. 33 saker ble tatt opp på ombudsmannens eget initiativ.

– Etter å ha vært stabilt i noen år, er det nå en markant økning i antall saker som dreier seg om lang saksbehandlingstid, sier Fliflet.

Sivilombudsmannen mottok i fjor 162 klager om manglende offentlighet og innsyn i dokumenter, mot 136 året før.