Farlige uker for våryre syklister

Etter påsken kommer syklistene tilbake på veiene igjen. De første ukene i trafikken etter vinteren kan være risikable for dem på to hjul. Foto: NTB scanpix
Etter påsken kommer syklistene tilbake på veiene igjen. De første ukene i trafikken etter vinteren kan være risikable for dem på to hjul. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter påsken kommer syklistene tilbake på veiene igjen. De første ukene i trafikken etter vinteren kan være risikable for dem på to hjul, advarer Syklistenes landsforening.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det går mot bare veier og det er litt varmere i lufta. Mange benytter påsken til å ta sykkelen fram fra vinterdvalen.

Det er ikke bare problemfritt. Bilistene har kjørt en hel vinter uten å ta hensyn til syklister og kan være uoppmerksomme på tohjulingene som plutselig inntar veiene igjen.

– Vi ser en tendens om våren til at det er en del ulykker og nestenulykker når syklistene kommer tilbake på veiene. Bilistene er ikke like vant til å forholde seg til syklister og har i løpet av vinteren blitt litt sløvere til å sjekke speil og dødvinkel, sier Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening til NTB.

– I tillegg er det mye grus på veiene, og tynne hjul på grus er skummelt. Til sammen er dette flere typer farer som øker risikoen for ulykker, sier Tronstad.

– Uklare regler

Ulykkesstatistikken gjør et lite hopp mellom mars og april. Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå ble 26 syklister skadd eller drept i mars i fjor. I april økte tallet til 48.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er spesielt svinger, kryss og rundkjøringer som er problematisk for syklistene.

– Et gjentakende problem er kryssene og usikkerheten rundt vikeplikt og forkjørsrett, sier Tronstad. Hun etterlyser et klarere regelverk som gjør det enklere for syklister i trafikken.

– Vi trenger en avklaring rundt vikepliktsreglene. De er uklare for syklister og varierer fra hvilken vei man er på. I tillegg er skiltingen også ofte uklar, sier Tronstad, som mener trygghet er en viktig faktor for at enda flere skal bruke sykkel som transportmiddel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gi tydelige tegn

Tronstad mener imidlertid at det er flere ting både syklister og bilister kan gjøre for å redusere ulykkesrisikoen.

– Syklisten må være tydelig på hva de gjør og gi tydelige tegn på hva man skal. Å rekke ut hånden når man skal svinge er femdeles en bra ting å gjøre. I tillegg er det viktig at syklisten holder posisjonen sin. Hvis man veksler mellom vei og fortau, kan man gjøre bilistene usikre, sier Tronstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For dem som kjører bil, handler det om å bruke speilet og sjekke dødsone, i tillegg til å holde god avstand når man passerer syklistene, sier hun.

Ifølge reisevaneundersøkelsen fra 2009 brukte fire prosent sykkel daglig. For mange begynner sykkelsesongen når påsken slutter.

– Andre påskedag er dagen da mange tar fram sykkelen. Uansett når påsken er, fikses det mange sykler denne dagen, sier Tronstad.