Vegvesenet brukte mer på konsulenter enn asfalt

Vegvesenet brukte i fjor konsulenter for 2,4 milliarder kroner. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Vegvesenet brukte i fjor konsulenter for 2,4 milliarder kroner. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.

Vegvesenet brukte i fjor konsulenter for 2,4 milliarder kroner, omtrent tre ganger mer enn det etaten brukte på asfalt, skriver VG.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens vegvesen brukte i fjor 870 millioner kroner på ny asfalt og vedlikehold av veidekke.

Milliardregningen på konsulentbruk faller ikke i god smak hos Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud.

– Statens vegvesen har åpenbart hatt en stor konsulentfest. Vi kunne fått mange kilometer med ny vei for 2,4 milliarder kroner, sier Hoksrud til VG.

I årsrapporten fra etaten kommer det også fram at Statens vegvesen i fjor fikk 390 flere ansatte, i hovedsak personer med høyere akademisk utdanning.

Les også: Regjeringen satser på ny E10-trasé til Lofoten og Vesterålen

Dermed har etaten nærmere 7.000 ansatte. Samtidig har konsulentbruken vokst de siste to årene. I 2010 kjøpte Vegvesenet konsulenttjenester for 1,5 milliarder kroner.

Årsrapporten forteller at 70 prosent av konsulenttjenestene er knyttet til planlegging og byggherreoppgaver. Resten kobles til det som beskrives som Vegvesenets kjerneprosesser.

Økningen i konsulentbruk fra 1,5 milliarder kroner i 2010 til 2,4 milliarder kroner i fjor blir forklart med økt aktivitet, spesielt ved igangsettelse av nye veiprosjekter.

– Når aktiviteten øker, så øker også bruken av konsulenter, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje.

Samferdselsdepartementets statssekretær Geir Pollestad (Sp) erkjenner at det er nødvendig med et kritisk blikk på at etaten driver effektivt.

I årene framover skal departementet følge ekstra med på Vegvesenets pengebruk, sier han.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus