Regjeringen satser på ny E10-trasé til Lofoten og Vesterålen

Regjeringen satser på ny E10-trasé til Lofoten og Vesterålen
Regjeringen satser på ny E10-trasé til Lofoten og Vesterålen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vil bygge ut E10 til Lofoten og Vesterålen. Samferdselsprosjektet forkorter reisetiden mellom Narvik og Sortland med 41 minutter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag opplyste stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås (Sp) at regjeringen går for et konsept som omfatter tunnel fra Fiskfjorden mot Gullesfjordbotn.

− I første omgang legges det til rette for det såkalte konsept 2. Men det legges opp til at vi i neste trinn bygger tunnel under Tjeldsundet, sier Sjelmo Nordås til fremover.no.

Totalt vil dette koste opp mot 3,8 milliarder kroner.

Reisetiden mellom Narvik og Sortland vil forkortes med totalt 41 minutter.

- Utbygging av E10 mellom Evenes og Sortland fører til tryggere trafikk, økt framkommelighet og kortere reisetid. Veien er viktig som transportåre fra E6 til Lofoten og Vesterålen. Den har stor betydning for reiseliv og næringsliv i regionen, blant annet transport av fisk, opplyser samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

  • Konsept 2 - Innkorting Kanstadbotn – Fiskfjord: Ny trase med 6 kilometer tunnel Kanstadbotn – Fiskfjord, som gir 19 kilometer kortere reiseavstand. Beregnet kostnad 3,1 milliarder 2011- kroner.
  • Konsept 3 - Innkorting Kanstadbotn – Fiskfjord og Sandtorg- Evenes lufthavn: Samme som konsept 2, i tillegg kommer ny kryssing av Tjeldsundet med ny vei nord for Evenes. Gir ytterligere 15 kilometer innkorting. Aktuelle traseer skal ikke gå gjennom verneområder. Beregnet kostnad 3,8 milliarder 2011-kroner.