
Kunsten til Ari Behn slaktes

Prinsessegemalen får blant annet hard kritikk for et portrett av Anders Behring Breivik. – Emosjonelt oppgulp, svarer Ari Behn.
Ari Behn stiller i disse dager ut egenmalte malerier i en utstilling på Geilo, sammen med blant andre Per Heimly og Odd Nerdrum.
Et av maleriene, som har fått tittelen «Keep Calm and Carry On», viser massemorder Anders Behring Breiviks hode spiddet på to staker.
Verket er inspirert av den velkjente propagandaplakaten med samme tittel, som ble produsert av den britiske regjering i 1939 i forbindelse med opptakten til andre verdenskrig. Siden har dette arbeidet blitt parodiert i en rekke popart-kunstverk.
– Dette er min måte å fordøye 22. juli på. Det har vært en traumatisk hendelse for ofre, og for folk på utsida, som har preget vår generasjon, sier Behn, som likevel forstår at folk reagerer på motivvalget.
Les også: Behn: - Jeg kommer aldri hjem igjen
For ikke alle er like begeistret for arbeidet til Behn. I lørdagens utgave av Dagbladet får han flengende kritikk av flere kunstkritikere. De beskriver verkene til Behn som både «flate i utrykket» og «ikke spesielt smidig gjennomført».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Dette var trist som bare faen. Behns debut som billedkunstner er en presentasjon i ren ubehjelpelighet. De fire maleriene jeg har hatt tilgang på mangler det helt elementære, sier kunstkritiker, historiker og billedkunstner Pål Grøtvedt til avisa.
Les også: Dette gjør Ari forbanna
Han får støtte av Joakim Borda, også han kunstkritiker og kurator. Borda karakteriserer bildene til Behn som smakløse.
Hovedpersonen selv tar ikke kritikken spesielt tungt.
– Det er emosjonelt oppgulp, som jeg ikke klarer å ta til meg. Jeg forventer en faglig vurdering, sier Behn til Dagbladet.