Private tjener stort på veiutbygging

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Private eiere har til sammen tjent 180 millioner kroner på tre norske offentlige veiprosjekter, ifølge Klassekampen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre har programfestet at de hvert år vil sette i gang minst ett større offentlig byggeprosjekt ved hjelp av metoden offentlig-privat samarbeid (OPS).

Dette innebærer at et privat selskap får ansvar for både finansiering, bygging, drift og vedlikehold av eksempelvis en vei, en skole eller et sykehus.

Staten betaler så for dette gjennom årlige avbetalinger de neste 20 til 40 årene, skriver Klassekampen.

Til nå er tre veiprosjekter i landet bygget ved hjelp av OPS.

Det er blitt opprettet egne OPS-selskaper for hvert av de tre prosjektene, og eierne av disse selskapene har til nå tatt ut til sammen 180 millioner kroner i utbytte, ifølge avisen.

Alle disse prosjektene ble vedtatt av Stortinget i 2001.

Selskapet Sundt AS står bak to av OPS-selskapene og dermed to av tre prosjekter.

Sundt AS ga i 2011 en kvart million kroner i gave til både Høyre og Frp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor ga selskapet en halv millioner kroner til Høyre, og er med det blant partiets største givere.

– Jeg har aldri tenkt på sammenhengen mellom donasjonene og det faktum at vi er investert i to OPS-prosjekter, og jeg ser den fremdeles ikke, sier selskapets administrerende direktør Leiv Askvig til Klassekampen.

Høyre ser heller ikke noe problem med pengegavene.

– Vi har ikke spesielle synspunkt på hva slags næringsvirksomhet våre givere driver med, så fremt de driver lovlig. Vi forutsetter at våre givere støtter Høyres politikk generelt, og ingen får stille politiske krav knyttet til sine donasjoner, sier generalsekretær i Høyre, Lars Arne Ryssdal.