214 tunneler får ikke nødnett

Over halvparten av tunnelene på Vestlandet får ikke nødnett. Foto: NTB Scanpix
Over halvparten av tunnelene på Vestlandet får ikke nødnett. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

214 av i alt 498 riksveistunneler har for liten trafikk til å få nødnett. Verst går det utover tunneler på Vestlandet og i Nord-Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kravene til lengde og trafikk gjennom tunnelene ble satt av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) i 2004, skriver Nationen.

Der heter det at tunnelene må være lengre enn 500 meter og at minst 5.000 kjøretøy må passere gjennom dem i døgnet.

Kravet til trafikktetthet ble senere senket til 4.000 kjøretøy per døgn.

– Kravet om årsdøgntrafikk blir brukt i mange sammenhenger, og kan være et godt krav. Om det er det riktige i alle tilfeller, er vanskelig å si, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Arild Petter Søvik.

Les også: Stortinget ble ikke advart om nødnett-forsinkelse

Flest på Vestlandet

Nye riksveitunneler over 500 meter som bygges i dag får nødnett uansett trafikkmengde.

Likevel oppfyller ikke 214 tunneler kravene til å få installert nødnett, ifølge en oversikt Statens vegvesen har gjort.

Av disse er 43 tunneler mellom 500 og 1.000 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

To tredeler av tunnelene ligger på Vestlandet, og fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) i Hordaland er kritisk til kravene – særlig at trafikkmengden har mer å si enn tunnellengden.

– Det er ikke akseptabelt at forskjellene er så store. Det kan vi rett og slett ikke leve med, sier Nilsen til avisen.

Les også: Slik blir det nye nødnettet

Samarbeid

Statens vegvesen samarbeider nå med Direktoratet for nødkommunikasjon med å få på plass nødnettdekningen i tunneler.

– Vi har et godt samarbeid med Statens vegvesen om å etablere nødnettdekning i tunnel, sier direktør i DNK, Tor Helge Lyngstøl til Nationen.

Han forklarer at DNK sitter med fagansvaret for nødnettet, mens veivesenet utfører selve utbyggingene.