Meny

200 km/t blir maksfart i 30 år til

NSBs intercitytog, Type 74/75 Stadler Flirt, vil sannsynligvis ha 200 kilometer i timen som topphastighet i hele sin levetid, altså til godt ut på 2040-tallet. Foto: Jernbaneverket
NSBs intercitytog, Type 74/75 Stadler Flirt, vil sannsynligvis ha 200 kilometer i timen som topphastighet i hele sin levetid, altså til godt ut på 2040-tallet. Foto: Jernbaneverket

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sporene blir bygget for å klare 250 kilometer i timen. Men det klarer ikke Flirt-togene.

Selv om skinnegangen på intercitystrekningene skulle bli oppgradert, er det urealistisk å tro at Norge de neste 30 årene vil ha intercitytog som er i stand til å kjøre i 250 km/t.

Det kommer fram i informasjon som teknikere fra NSB og togprodusenten Stadler har lagt fram for Teknisk Ukeblad.

Les også: Nå blir det god mobildekning på toget

Rødgrønn togplan

Innen 2024 skal det indre intercitytriangelet være utstyrt med dobbeltspor, ifølge den rødgrønne togplanen som ble presentert i VG denne uka.

Ikke bare det: Jernbanestrekningene skal oppgraderes til å tåle høyere hastighet.

– Der hvor det er mulig og det ikke innebærer vesentlige merkostnader, skal strekningene bygges for 250 kilometer i timen, sa samferdselsminister Marit Arnstad til VG.

Men en skinnegang dimensjonert for 250 km/t er ikke ensbetydende med tog som går i samme hastighet.

Krever trykkabin

NSBs intercitytog, Stadler Flirt, er på sett og vis allerede oppgradert. De er de eneste flirttogene i verden som er i stand til å kjøre i 200 kilometer i timen. Alle andre flirttog har en topphastighet på 160 kilometer i timen eller lavere.

Der andre flirttog er utstyrt med to motorboggier, har NSBs flirttog tre motorboggier med akselanordningen Bo’2’2’Bo’+2’2’Bo’ og innstallert motoreffekt på 4,5 MW.

NSBs Flirt-tog regnes for å ha meget gode fartsressurser, både akselerasjon og retardasjon.

Å oppgradere togene til å kunne kjøre i 250 km/t er mulig, men vil være en svært omfattende jobb som handler om mer enn å bare dreve dem om, legges det fram for TU.

Det som blant annet trekkes fram er at taket må tettes, der det i dag er åpent ned til komponentene, og ikke minst at det må bygges trykkabin.

Prosjektet med å øke topphastigheten med 50 kilometer i timen vil i praksis være på linje med å designe et helt nytt tog, hevder kildene overfor TU.

Les også: Så mye er reisetiden din verdt

Minst 30 år

Flirt-togene til NSB har en beregnet levetid på minst 30 år. Men det er planlagt en midtlivsoppdatering underveis.

– Når vi snakker om 250 km/t, snakker vi om høyhastighetsklassifiserte tog. Hva det vil koste å eventuelt oppgradere Flirt til høyere hastighet og om dette i det hele tatt er lønnsomt, har vi ingen klar formening om nå, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB Persontog.

Han påpeker at kapasiteten på togene må avveies mot nytten av større fartsressurser all den tid stoppmønstrene også gir føringer for intercitytrafikken.

– Men også Flirt-togene og deres passasjerer vil ha glede av jernbaner som er dimensjonert for 250 km/t selv om de kjører i 200 km/t, på grunn av mindre krengning og slike ting, påpeker Lundeby.

Han antyder at det er mest sannsynlig at det er neste generasjon av togene som i dag går mellom Bergen og Oslo og Trondheim og Oslo som blir de første i NSB-stallen som er kapable for 250 km/t. Det vil si erstatterne for dagens El 18 og Type 73.

Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus