Meny

Regjeringen vil prioritere tog fremfor vei

VINNER: Tog vil bli prioritert fremfor vei av regjeringen i de kommende årene. (Arkivfoto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De kommende årene vil regjeringen bruke relativt sett mer av samferdselsbudsjettet på tog enn på vei. Målet er blant annet kortere reisetid mellom Oslo og de nærmeste byene.

Det er den indre delen av det såkalte intercity-triangelet som trekkes fram når regjeringen skal skryte av jernbanesatsingen i Nasjonal transportplan. Innen 2024 vil de rødgrønne ha dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar, noe som skal gi en reisetid på under en time, skriver VG.

Toppfarten på disse strekningene skal bli 250 kilometer i timen, og innen 2023 vil regjeringen ha avganger hver halvtime. Hva som må vike når flere regiontog skal passere gjennom en Oslotunnel der kapasiteten allerede er maksimalt utnyttet, sier de rødgrønne foreløpig ingenting om.

Videre i intercity-nettverket har regjeringen en «ambisjon» om dobbeltspor innen 2030, uten at det er spesifisert nærmere hvordan dette skal oppnås.

Les også: Bilister må betale 45 millioner for riving av bomstasjon

– Positivt, men ...

Selv om statsminister Jens Stoltenberg (Ap) utbasunerer at «dette er jernbane-regjeringen», er ikke reaksjonene udelt positive.

– Vi er fornøyde med en forpliktende tidsplan for utbygging av dobbeltspor på Østlandet, men dette er en tidsramme vi ikke kan skyve mer på. Samtidig må jeg jo bare konstatere at dette er langt mindre ambisiøst enn hva vi har krevd, sier leder Silje Lundberg i Natur og Ungdom. Parallelt med jernbaneutbyggingen håper hun på en nedprioritering av veiprosjekter på Østlandet for å oppnå en klimaeffekt.

Fremskrittspartiets Kjetil Solvik Olsen er glad det skjer noe med tog i Norge, men mener samtidig regjeringen er for lite ambisiøs.

– Vi mener det er mulig å ta mye større grep raskere, sier Solvik Olsen og vil bruke mer av oljefondet på infrastruktur.

Også Stein Lier-Hansen i Norsk Industri mener infrastruktur, blant annet fergefri E39, er riktig område å bruke oljepenger på. Overfor VG påpeker han også at regjeringen ikke sier noe om hva som skal nedprioriteres for å oppnå det han sier kan ser ut som «et begrenset intercity».

Les også: Regjeringen vil ha ferjefri E39

Mer til bane

Venstre mener det fortsatt er håp for en full intercity-utbygging og mener det vil bli en valgsak.

– Flere krysningsspor, dobbeltspor og høye hastigheter til Halden, Lillehammer, Skien, Kongsvinger og Hønefoss kan være på plass til 2025 om vi vil, sier nestleder Ola Elvestuen. Han synes utbyggingen går for sakte og mener den store bøygen er mangel på langsiktighet og fullfinansiering.

Investeringer og drift av jernbane har i flere år stått for en drøy tredel av de samlede bevilgningene til vei og bane. Andelen har siden 2002 ligget på rundt 36 prosent. Nå skal den opp til over 40 prosent, etter det Dagens Næringsliv kjenner til.

Fordelingen av veibevilgninger mellom by og distrikt vil også bli endret i den kommende NTP-perioden, ifølge avisen. Andelen til vei i og rundt storbyene vil bli foreslått økt, på bekostning av veiutbygging i distriktene. Senterpartiet skal ha gått med på dette.

Forrige uke kom det fram at regjeringen også går inn for å få fergefri europavei langs Vestlandet fra Kristiansand til Trøndelag innen 20 år. Dette er beregnet å koste 150 milliarder kroner.

Regjeringens melding er varslet til etter påske.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus