Hurtigruteskip av grunn for egen maskin
Hurtigruteskipet Kong Harald kom seg av grunnen for egen maskin ved Trollfjorden i Raftsundet i Lofoten natt til tirsdag.
Hurtigruteskipet var på vei nordover i Raftsundet ved den smale og spektakulære Trollfjorden i Hadsel kommune da det ble bråstopp en liten stund før midnatt mandag kveld.
Klokka 23.47 ble Hovedredningssentralen for Nord-Norge varslet om at Kong Harald hadde gått på grunn med 258 passasjerer og et mannskap på 57 om bord.
Skipet ble liggende med baugen på grunna, og planen var å vente på flo sjø til 6-tiden tirsdag morgen, slik at det kunne komme seg løs for egen maskin. Men ventetiden for passasjerer og mannskap ble mye kortere.
Les også: Hurtigruten fjerner en av fire ansatte
Inn til Svolvær
– MS Kong Harald kom seg av grunnen for egen maskin klokka 2.25 og er på vei inn til Svolvær havn nå klokka 5, opplyser redningsleder Thor-Erik Torkildsen ved Hovedredningssentralen for Nord-Norge til NTB.
Han forteller at skipet ikke lå kilt verre fast på grunna enn at det ikke skulle store tidevannsstigningen til før skipet kom seg løs.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå vei inn mot Svolvær havn ble MS Kong Harald eskortert av kystvaktfartøyet Sortland og redningsskøyta Stormbull.
– Det har gått veldig bra. Det har kun vært vann i den fremste ballasttanken, og etter det jeg har fått høre, har det ikke vært noen problemer verken med skipet eller med folk om bord, sier redningslederen.
– Udramatisk
Hurtigruteskipet blir liggende til kai i Svolvær utover dagen. Så vil passasjerene bli fløyet eller brakt videre på andre måter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMeldingene fra broen på hurtigruteskipet var fra første stund at dette var en udramatisk grunnstøting, og at det ikke var noen fare for verken passasjerer, mannskap eller skip.
– Status er at et hurtigruteskip med over 200 personer om bord har gått på grunn. Men det er ingen akutt fare for mennesker, passasjerer eller skipet, sa vakthavende redningsleder Øyvind Aadde til NTB kort tid etter den første meldingen.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet var klart at skipet tok inn litt vann i en ballasttank i baugen, men kapteinen betegnet likevel situasjonen som relativt udramatisk. Ifølge Aadde skal det være vann i ballasttanken.
Venter på høyvann
To skip ble raskt dirigert til stedet der Kong Harald midlertidig stoppet sin ferd inn i den spektakulære Trollfjorden. Både redningsskøyta Stormbull og kystvaktskipet Svalbard var i 1-tida kommet fram til havaristen.
Et Sea-King redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø sto dessuten i beredskap på Helle lufthavn ved Svolvær og kystvaktskipet Harstad ble også dirigert til stedet
Det var aldri aktuelt å vurdere evakuering av de 258 passasjerene.
Pressevakt Geir Mortensen ved Hovedredningssentralen fortalte til NTB mens Kong Harald ennå lå på grunn at forholdene var gunstige og været fint der skipet lå rett ved innløpet ved den trange Trollfjorden i Raftsundet, like nord for Svolvær.
Trollfjorden er bare 70 meter bred i munningen før den vier seg ut. Den besøkes daglig av Hurtigruten, og hurtigruteskipet MS Trollfjord er oppkalt etter nettopp denne fjorden.