Tynn suppe om tykt blod?

Skipresident Erik Røste (til h.) mener at dokumentaren om blodverdier som ble vist på svensk TV onsdag inneholder feil og henger ut uskyldige løpere. (Foto: Lise Åserud, NTB scanpix)
Skipresident Erik Røste (til h.) mener at dokumentaren om blodverdier som ble vist på svensk TV onsdag inneholder feil og henger ut uskyldige løpere. (Foto: Lise Åserud, NTB scanpix)

Dokumentarprogrammet «Blodracet innom skidsporten» ble sendt på svensk TV onsdag kveld, til tross for sterke protester og trussel om søksmål fra Norges Skiforbund.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bjørn Dæhlie, Erling Jevne og Marit Mikkelsplass ble alle nevnt som eksempler på løpere med unormalt høye blodverdier på slutten av 1990-tallet, og alle tre ble intervjuet i programmet.

Vegard Ulvang var derimot klippet ut av programmet som ble vist.

Andre løpere som får pekefingeren rettet mot seg er Vladimir Smirnov, Silvio Fauner, Manuela Di Centa, Jukka Hartonen og Lars Håland.

Les også: Røste oppgitt over TV-sending

Røste oppgitt etter TV-sending

Det er SVTs Finland-korrespondent Hasse Svens som har gravd i problematikken rundt blodverdier i langrennssporten, og mye av programmet er bygget rundt en liste med blodverdier han fikk fra Finlands tidligere landslagstrener Kari-Pekka Kyrö, som var sentral i dopingskandalen i 2001.

Listen gir verdiene for de 40 løperne som ble trukket ut til blodtest i forkant av et verdenscuprenn i Lahti i 1997. I dokumentaren gås det i svært liten grad inn på de innvendingene flere eksperter på vegne av Norges Skiforbund har anført mot den upålitelige testmetoden som ble brukt den gang.

Derimot får Veli-Matti Nurmi, som utførte blodprøvene i 1997 med mobil utrustning og stikk i fingeren, forsvare påliteligheten.

– Nesten livstruende

Den anerkjente norske idrettslegen Thor-Øistein Endsjø er blant dem som i dokumentaren uttaler seg på bakgrunn av denne listen.

– Det er helt utrolig at det går an å ha så høye verdier. At det har skjedd på normal måte ved å trene i høyden og spise havregrøt tror jeg ikke på. Å konkurrere med så høye verdier er nesten livstruende, sier Endsjø blant annet.

– Jeg går ut fra at dette er offisielle verdier av blodprøver tatt av arrangøren, og jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke skulle stole på dem.

Ellers støtter Svens seg til tre antidopingeksperter med base i København. Bengt Saltin er meget klar i sine uttalelser.

– Det har foregått noen form for blodmanipulasjon, hvilken kan jeg ikke uttale meg om. Men ulovlig, ja, sier han når han får se blodverdiene.

Saltin får flere ganger gjenta sin påstand om at alle medaljevinnere i VM i Thunder Bay i 1995 hadde blodverdi over 17,5, og det nevnes så vidt at Peter Hemmingson, som var medisinsk ansvarlig den gang, har motsagt det.

Les også: Har krevd endring i forkant av dopingdokumentar

Les også: Har krevd endringer i dopingdokumentar

Damsgaard snudde

Rasmus Damsgaard er også ganske klar i sine uttalelser i dokumentaren, men han har siden snudd. Han mener han uttalte seg på feil grunnlag og hevder nå at det ikke er noe mistenkelig ved flere av resultatene.

I dokumentaren tas en gang forbeholdet at en høy blodverdi ikke alltid er bevis for doping, og at det for noen finnes en genetisk forklaring på høy blodverdi. Det nevnes kort i etterkant av programmet at Damsgaard har endret oppfatning, men uten at han slipper til med korrigerende uttalelser.

Både Marit Mikkelsplass og Erling Jevne (som ifølge Svens ble utpekt av en «hemmelig kilde med unikt innsyn») reagerer med forbauselse når de konfronteres med blodverdier de skal ha hatt.

– Tallene du refererer til er ukjente for meg, sa Dæhlie til Svens, og han ba ham ta kontakt med Damsgaard som ikke lenger finner tallene mistenkelige.

Svens sier det er en «mørk historie» som avdekkes, men skipresident Erik Røste og Sveriges skiforbunds direktør Niklas Carlsson var ikke enige da de ble intervjuet om programmet.

– Vi sier akkurat det samme som før. Norske og svenske løpere har ikke jukset. Vi har praktisert full åpenhet og har ingenting å skjule. Dokumentaren inneholder feil og er ikke noe vi kan stå inne for, sa Røste til SVT.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden