SAS skyld i kollisjon med Norwegian

SAS har skylden for kollisjonen, slår Havarikommisjonen fast. Foto: NTB scanpix
SAS har skylden for kollisjonen, slår Havarikommisjonen fast. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Havarikommisjonen anbefaler SAS å gjennomføre en risikovurdering etter en flykollisjon på Gardermoen i mars i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Havarikommisjonen la onsdag fram rapporten om hva som skjedde da et SAS-fly med 170 passasjerer og et Norwegian-fly med 141 passasjerer om bord kolliderte ved en gate på Gardermoen 29. mars.

Rollebytte

Flygerne i SAS-flyet drev intern opplæring om bord og hadde derfor byttet roller. Opplæringen innebar et rollebytte, og en kapteinskandidat hadde dermed kapteinsrollen, mens fartøysjefen hadde styrmannsrollen i tillegg til instruktørrollen og ansvaret som formell fartøysjef.

Flygerne hadde sin tredje og siste dag av opplæringen, og fartøysjefen medga selv at han hadde fått redusert søvn og var sliten.

Les også: - Dette er jo sivil ulydighet!

Havarikommisjonen legger vekt på dette, og mener opplæringen var en merbelastning for SAS-flygerne.

– Havarikommisjonen finner det sannsynlig at uvante roller har hatt betydning i denne hendelsen, skriver kommisjonen i sin rapport og anbefaler derfor selskapet å gjennomføre en risikovurdering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS skyld i ulykken

Det var torsdag ettermiddag før påske, en av årets største utfartsdager på Gardermoen, at Norwegian-flyet takset inn for å parkere samtidig som SAS-flyet var i ferd med å bli skjøvet ut fra gate. Norwegian-flyets venstre vingespiss ble revet av da flyene kolliderte, og SAS-flyets høyderor på begge sider ble skadet. Ingen personer kom til skade i kollisjonen.

Les også: 320 kroner for øl og peanøtter hos SAS

Rapporten slår fast at besetningen i SAS-flyet ikke hadde innhentet klarering fra kontrolltårnet for å begynne utskyvingen. Flyarbeiderne på bakken hadde koblet til traktoren for å skyve flyet ut fra gate, og de fikk klarsignal fra flygerne. Flygerne mente de hadde fått klarsignal fra flygeleder, noe de ikke hadde. Dermed var det ingen som verken visste om eller la merke til Norwegian-flyet som kom kjørende like bak.