Altinn håper på problemfri skattesjekk

MÅTTE STENGE: Altinn var stengt i flere dager etter at selvangivelsene ble tilgjengelige i mars i fjor på grunn av et problem som gjorde innboksen til Kenneth fra Oslo synlig for mange andre. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
MÅTTE STENGE: Altinn var stengt i flere dager etter at selvangivelsene ble tilgjengelige i mars i fjor på grunn av et problem som gjorde innboksen til Kenneth fra Oslo synlig for mange andre. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Etter to år med problemer rundt innlogging for å lese og levere selvangivelsen elektronisk, har Altinn stor tro på at nordmenn i år skal få tilgang uten problemer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mer om Altinn

«Altinn-portalen er myndighetenes løsning for innrapportering og dialog med næringslivet. Alle tjenester fra det offentlige til næringslivet skal gjøres tilgjengelige her. Målet er at næringslivet bare skal behøve å forholde seg til én nettportal for all rapportering og kommunikasjon med forvaltningen.»

Kilde: Regjeringens handlingsplan: Tid til nyskapning og produksjon (august 2008)

Altinn ble åpnet av tidligere finansminister Per-Kristian Foss og nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen 4. desember 2003, men arbeidet startet allerede ved årtusenskiftet.

Omlag 115 millioner digitale skjemaer og meldinger er sendt via Altinn siden starten. Næringsliv og privatpersoner har sendt inn om lag 80 millioner skjemaer via Altinn, mens rundt 35 millioner meldinger er sendt fra det offentlige til brukernes meldingsboks i Altinn. Dette har ført til innsparinger for både det offentlige og næringslivet i milliardklassen, ifølge Altinns nettsider.

Om tre uker vil alle som har registrert seg som e-bruker hos Skatteetaten få tilgang til selvangivelsen via systemet Altinn. Per i dag er det i overkant av 500.000 personer som kan sjekke selvangivelsen for 2012 fra 19. mars, men etaten håper at flere skal registrere seg.

De to siste årene har det imidlertid vært problemer på «åpningsdagen» for å sjekke selvangivelsen i Altinn. Hvordan står det til med systemet nå, tre uker før den store dagen?

Et søk på «Altinn» i Google gir et treff med tittelen «Altinn er utilgjengelig». Men dette stemmer ikke med virkeligheten, forsikrer informasjonsansvarlig for Altinn Jørgen Ferkingstad.

– Altinn er i høyeste grad tilgjengelig. Visningen på Google skyldes at Google har indeksert Altinn i helgen, da hadde vi planlagt nedetid på grunn av forberedelse til selvangivelsen. Selvangivelsen ble overført fra den gamle Altinn-plattformen til Altinn II-plattformen, det er en stor endring, forklarer han til ABC Nyheter.

– Er Altinn klart til å ta imot alle som skal lese og levere selvangivelsen sin?

– Altinn fungerer veldig bra det aller meste av tiden. Vi har gjort en rekke endringer og forbedringer og har stor tro på at løsningen skal takle trykket på åpningsdagen for selvangivelsen. Vi har en god følelse, svarer Ferkingstad og fortsetter:

- Nå har vi hatt en stor omlegging og justerer litt etter det. Men vi har gjort veldig mye endringer og forbedringer i løsningen etter det som skjedde i fjor.

– Umulig å garantere

JO DA, ALTINN ER TILGJENGELIG: Søker du på «Altinn» i Google i dag vil du få beskjed om at systemet ikke er tilgjengelig. Det er ikke tilfellet.JO DA, ALTINN ER TILGJENGELIG: Søker du på «Altinn» i Google i dag vil du få beskjed om at systemet ikke er tilgjengelig. Det er ikke tilfellet.

For dere som eventuelt har glemt det; det som skjedde i fjor var at mange mennesker via Altinn fikk tilgang til informasjon om en 36 år gammel Oslo-mann ved navn Kenneth.

Tjenesten ble stengt i flere dager, mens man jobbet på spreng med å finne ut hva som gjorde dette mulig. Saken ble svært mye omtalt og Kenneth og kona fikk i fjor høst til sammen 20.000 kroner i erstatning fra Brønnøysundregistrene.

– Kan dere garantere at det ikke blir noen ny Kenneth-sak i år?

– Feilen som oppsto på åpningsdagen i fjor, ble rettet for ett år siden. Det var en feil i en datakomponent som brukes i svære dataløsninger over hele verden. Det er en amerikansk komponent, en lastfordeler og cache-modul, med en feil som hadde ligget der i flere år. Feilen ble utløst på åpningsdagen i fjor.

– Den førte ikke til at noen så selvangivelsen eller skatteopplysninger til Kenneth, men mange fikk se fødselsnummeret og navnet hans, noen kunne også se samme opplysninger om kona hans. Ingen var innlogget som mannen og feilen er rettet for lengst, understreker Ferkingstad.

Men han kan ikke gi noen garantier:

– Det er som med alt annet innen IT; man kan aldri gi garantier for at det ikke kan oppstå problemer som man ikke kjente til på forhånd. Men sikkerhet har alltid høyeste prioritet og Altinn har aldri lekket sensitive personopplysninger. Det er det aller viktigste, det går foran alt annet.

– Altinn er en av Norges sikreste dataløsninger. Alle endringer som gjøres, testes av et veldig anerkjent sikkerhetsfirma, sier informasjonssjefen.

Les også: Altinn har aldri lekket sensitive personopplysninger

– Sikrere og bedre

Han forteller at når det gjelder feilen i modulen, som gjorde Kenneth-tabben mulig, så har de i tillegg til å få luket den ut, gjort mange andre tiltak som betyr at en ny feil av den typen ikke vil kunne få de konsekvensene som det fikk i fjor.

– Vi har også jobbet mye med å forbedre ytelsen i løsningen, med en kraftigere maskinpark og ved å bytte ut en modul som har vært innblandet i problemene i Altinn de siste to årene.

Foruten en liten periode med problemer tidligere i år, har Altinn fungert bra. Og da næringsdrivende i morges klokken 10.00 fikk tilgang til selvangivelsesskjemaer, førte det ikke til noen store problemer, forteller informasjonssjefen.

– De som i dag har fått tilgang til skjemaer for innlevering av selvangivelsen, er næringsdrivende som bruker sine egne datasystemer til innsending. Det er i stor grad regnskapsførere, sier Ferkingstad.

– Vi hadde noen problemer i januar, i forbindelse med terminoppgaven. Det skyldtes at det ble jobbet med en del ting i løsningen. Den fungere helt fint nå.

Les også: Altinn har ferdig løsning, men regjeringen vil kjøpe nytt

– Norge er i forkant

Han forteller at Altinn i hovedsak er et system som er bygget for næringslivet, og at Norge er i forkant når det gjelder elektroniske løsninger, særlig for næringsdrivende. I fjor var det 80 prosent av bedrifter som sendte inn årsregnskapet elektronisk, mens 94 prosent av næringslivet sender inn selvangivelsen elektronisk.

Men Altinn har også noen tjenester for privatpersoner. Mest kjent av disse er nettopp den nært forestående selvangivelsen.

– Vi har hatt problemer på åpningsdagen to år på rad, men likevel så er Altinn en viktig del av Norges digitale satsning. Vi har jobbet veldig hardt for at det skal går bra på åpningsdagen i år og vi har stor tro på at det vil gjøre det.

– Når det er sagt er det slik at alle store endringer medfører risiko for nye feil. Så vi kan ikke garantere at ingen ting går galt, men vi har gjort veldig gode tester og har en god følelse for at det skal gå bra, sier informasjonsansvarlig for Altinn, Jørgen Ferkingstad, til ABC Nyheter.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden