Økt interesse for vegetarkost etter hestekjøttskandalen

En fransk slakter i ferd med å kutte opp hestekjøtt. I Norge forteller slaktere om økt salg av hest i kjølvannet av hestekjøttskandalen. Samtidig vil flere spise grønt. Foto: Reuters/NTB scanpix.
En fransk slakter i ferd med å kutte opp hestekjøtt. I Norge forteller slaktere om økt salg av hest i kjølvannet av hestekjøttskandalen. Samtidig vil flere spise grønt. Foto: Reuters/NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens slakterbutikker forteller om en nærmest galopperende interesse for hestekjøtt i kjølvannet av hestekjøttskandalen, opplever også Norsk Vegetarforening større pågang enn tidligere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Folk er svært nysgjerrige, og det er merkbart flere som både vil se og smake på hestekjøttet vi selger. Vi får stadig flere spørsmål, sier Ole Jacob Erdal på Slakterhuset på Mathallen i Oslo til VG.

Også Alf Strøm-Larsen, som eier en delikatesseforretning i Oslo, merker en større interesse enn tidligere.

– Nå som det har blitt oppmerksomhet rundt kjøttet, kommer kunder som har «glemt» at det finnes. Også nye kunder strømmer til, sier Alf Strøm-Larsen, som eier en delikatesseforretning i Oslo, til Aftenposten.

Les også: Tysk minister vil gi hestekjøtt til de fattige

Avsløringen av at hestekjøtt er blitt feilmerket og solgt som storfe, har fått mye oppmerksomhet både i Norge og en rekke andre europeiske land den siste tiden.

– Skandalen ligger ikke i at det er hestekjøtt, men at vi har blitt lurt, sier restauranteier og matskribent Andreas Viestad. Han forteller at tartar av hest er blitt den mest populære forretten på hans restaurant på Bislett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Britisk hestekjøtt med medisinrester i Frankrike

Samtidig opplever Norsk Vegetarforening en større pågang enn tidligere, og har sammenlignet med februar i fjor hatt en økning på antall henvendelser på 25 prosent.

– Vi har også hatt 40 prosent flere besøkende på nettsiden vår siden søndag 17. februar. Det har helt klart sammenheng med hestekjøttskandalen som nå utspiller seg i Europa, sier informasjonsansvarlig i Norsk Vegetarforening Pål W. Thorbjørnsen.