Tror på økt salg av hestekjøtt

VIL TILGI: Tor W. Andreassen, professor i markedsføring, tror forbrukerne vil tilgi Findus. Foto: BI/NTB scanpix
VIL TILGI: Tor W. Andreassen, professor i markedsføring, tror forbrukerne vil tilgi Findus. Foto: BI/NTB scanpix

Til tross for hesteskandalen selger kjøtthandler mer hestekjøtt enn vanlig. Ikke overraskende, mener professor i markedsføring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det er alltid noen som skal ha prøvd alt. Nå, med all oppmerksomheten, kommer de kanskje på at det er lenge siden de spiste hestekjøtt, eller kanskje har de aldri gjort det, sier Erik Strøm Larsen, kjøtthandler i Oslo, til Dagens Næringsliv.

Han selger merkbart mer hestekjøtt etter hestekjøttskandalen i Norge.

Dette overrasker ikke Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Han tror også all oppmerksomheten vil kunne gi økt salg av hestekjøtt.

– Det kan absolutt skje. Det har vært mye oppmerksomhet rundt hestekjøtt i det siste, og folk har oppstyret friskt i minne. Den voldsomme mediedekningen vil gjøre at mange blir nysgjerrige og får lyst til å prøve, sier han til ABC Nyheter.

Les også: Matprofessor: Hestekjøtt er bedre enn storfe

Føler seg lurt

Den siste uken har det blitt kjent at det var umerket hestekjøtt i First Price, Coop og Rema 1000 og Ica sin lasagne. Findus har valgt å tømme butikkhyllene for sin lasagne, og nylig ble det kjent at også Nestlé har funnet spor av hestekjøtt i sine varer.

Andreassen tror det er to hovedårsaker til folk reagerte på funnet av hestekjøtt, bortsett fra at hestekjøttet var av ukjent utenlandsk opprinnelse:

– For det første står det at det er oksekjøtt på pakningen, og når det viser seg å ikke stemme, føler folk seg lurt. Dessuten er ikke alle helt fortrolige med å spise hestekjøtt, sier professoren.

Les også: NorgesGruppen bekrefter funn av hestekjøtt

Vil tilgi

En undersøkelse Infact har gjort for VG viser at fire av ti nå er mer skeptiske til å kjøpe butikkjedenes billigmerker.

Likevel tror Tor Andreassen at forbrukerne vil tilgi produsentene, så sant de rydder opp etter seg.

– Viser Findus og Nestlé at de tar forbrukernes bekymringer på alvor ved å fjerne produktene fra butikkhyllene, og finner ut hvor kjøttet kommer fra, vil forbrukerne tilgi. Gjør de ikke det, vil de kunne få en alvorlig skrape i merkenavnet, sier han og legger til:

– Jeg synes de har gjort en god jobb så langt. De har tømt butikkhyllene og vist at de er opptatt av forbrukernes ve og vel.

Personvernpolicy