NSB-overskudd skal gi bedre tog- og busstilbud

Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer resultater for 2012 mandag.
Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)
Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer resultater for 2012 mandag. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

Overskuddet i NSB skal komme kundene til gode, lover konsernsjef Geir Isaksen. Han sier at fjorårets overskudd skal brukes til å satse tungt på nye tog og busser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB-konsernet hadde et resultat før finanskostnader og skatt i fjor på 1.181 millioner kroner, mot 423 millioner året før, viser tall som ble presentert mandag.

– Overskuddet gir rom for investeringer og mulighet til å øke kapasiteten i kollektivtrafikken, sier Isaksen.

NSB-konsernet består av fem forretningsområder: Persontog, buss, eiendom, vedlikehold og gods. Resultatene for 2012 viser et bedret resultat for persontog, gods og eiendom, men et svekket resultat for buss. Bussvirksomheten går i minus, til tross for flere passasjerer.

Les også: Forsinkelsestiltak fra Jernbaneverket er forsinket

Flere passasjerer

Den som tror at NSB primært er et togselskap, må tro om igjen. NSB fraktet over dobbelt så mange passasjerer med buss som med tog i fjor. 53,8 millioner passasjerer reiste med tog og 133 millioner med buss (Nettbuss) i 2012. Det er en økning for begge passasjergrupper.

Konsernsjefen sier at den største utfordringen i årene framover, er den kraftige befolkningsveksten. Bare i Oslo og Akershus blir det 450.000 nye innbyggere innen 2040.

– Vi trenger flere tog for å unngå overfylte tog i rushtiden, og vi trenger flere busser for å gi et godt kollektivtilbud der det ikke går tog, sier Isaksen.

Etter den store ruteomleggingen NSB og Ruter gjorde før jul, har kritikken haglet. Mange har fått lenger reisetid og må gjøre flere bytter for å komme til og fra jobb, andre opplever tog som er blitt enda mer overfylte.

Les også: Lanserer snike-app

– Det er ikke uvanlig at det er de som opplever et svakere tilbud, som er misfornøyde og klager, og det skal vi ta alvorlig. Men samtidig har vi levert det som lå i planene, og det er blitt en økt kapasitet. Men vi merker jo også en sterk økning i trafikken. Er det muligheter, skal vi selvfølgelig legge inn ekstra kapasitet på de avgangene som har vært for trange, sier Isaksen.

Lover bedring

Konsernsjefen kan love at noe blir bedre de neste to årene. NSB har investert 2,5 milliarder kroner i nye tog og busser i år. NSB persontog har bestilt 66 nye Flirt-tog, med opsjon på kjøp av ytterligere 84 tog.

– Det blir bedring når vi øker kapasiteten, men det er ikke nok uten at også infrastrukturen blir bygd ut. Vi kan sette inn flere vognsett, men vi har ikke så mye å gå på. Situasjonen er mest prekær på Østfoldbanen, sier Isaksen.

Konserndirektør for NSB Persontog, Tom Ingulstad, sier at passasjerene må leve med at et kollektivsystem har begrensninger.

– Det er ingen storby i verden der du får sitte de siste ti minuttene inn til sentrum i rushtiden om morgenen. Noen har fått et dårligere tilbud, men de aller fleste har fått et bedre tilbud. Og de fleste kommer til å få en ytterligere forbedring i løpet av de neste to årene. Det var helt nødvendig å legge om for å forberede systemet for ytterligere vekst, sier Ingulstad.

I 2014 skal blant annet avgangene på Hovedbanen mellom Oslo og Lillestrøm bli doblet, fra to til fire avganger i timen. Samtidig blir antall avganger fra Asker til Lillestrøm gjennom Romeriksporten økt fra fem til seks avganger i timen.

Personvernpolicy