SKRUGARD OG HAVISSkrugard-oljen skal til land

OLJE TIL LAND: Konsernsjef i Statoil, Helge Lund, har bestemt seg for at Skrugard-oljen skal til land i Finnmark. Foto: Tove Breistein /TU
OLJE TIL LAND: Konsernsjef i Statoil, Helge Lund, har bestemt seg for at Skrugard-oljen skal til land i Finnmark. Foto: Tove Breistein /TU
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljefunnene Skrugard og Havis skal føres til land i Finnmark. Statoils beslutning vil skape flere hundre nye arbeidsplasser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavanger: Teknisk Ukeblad har fått bekreftet fra flere kilder at Statoil har bestemt seg for å ilandføre oljen fra oljefunnene Skrugard og Havis.

Dette vil skape flere hundre arbeidsplasser i Finnmark. Statoils beslutning blir sett på som en viktig seier for regjeringen.

Les også: Nok en Skrugard-suksess: – I full gang med feltutviklingen

Hemmelige planer

Pressetalsmann Ola Anders Skauby i Statoil vil ikke røpe innholdet i planene for Skrugard.

- Vi skal presentere planene klokken 12 på tirsdag, sier han til Teknisk Ukeblad.

Det skapte stor misnøye i Finnmark da Eni bestemte at Goliat-oljen skulle lastes over på skip. Mange arbeidsplasser gikk tapt.

Men funnene på Skrugard og Havis inneholder minst dobbelt så mye olje som Goliat. Derfor ser Statoil det som lønnsomt å føre oljen til et stort mottaksanlegg på land.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tror på flere funn i Skrugard-området

Nordkapp vinner

Valget stod mellom Markop i Kvalsund og Veidnes i Nordkapp. Etter det Teknsik Ukeblad kjenner til har Statoil valgt at oljen fra Skrugardfeltet skal ilandføres i Nordkapp.

Styreleder i Petro Arctic, Arvid Jensen, mener Nordkapp har naturlige forutsetninger for å ta i mot oljen.

– At en næringsfattig kommune som sliter kan få den veksten en slik terminal vil medføre er gledelig, sa Jensen til fd.no i høst.

Havis, Skrugard ligger i Barentshavet, nord for Finnmark. Foto: Statoil

Større kapasitet

En fordel med omlasting på land er at lastebåtene kan være større enn shuttletankerne som henter last ute på plattformene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statoil kan også ha større lagringskapasitet på land, slik at selskapet ikke blir avhengig av at omlasting skjer til nøyaktige tidspunkter.

Les også: Brenner så mye gass at det er synlig fra verdensrommet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidlige planer

Men beslutningen til Statoil kommer tidlig.

En del mener prosjektet burde vært utsatt på grunn av kapasitetspresset på sokkelen og mangel på infrastruktur. Blant annet er finnes det ikke løsninger for gassen som vil følge med i oljeproduksjonen. Det er ikke lovlig å brenne denne på norsk sokkel.

Mulig sammmenheng med valgkampen

En sentral kilde sier at en Skrugard/Havis-utbygging ennå er på idéstadiet, og tror tidspunktet for lanseringen av planene har sammenheng med valgkampen.

- Dette kan være en god «valgnyhet» i nord. Likevel er det langt fram før det er en gassløsning i sikte, sier kilden til Teknisk Ukeblad.

Les også: Så mye tjener norske oljearbeidere