Bilister skal tvinges til å kjøpe bompengebrikke

Bomstasjon i Bromstadvegen i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
Bomstasjon i Bromstadvegen i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegdirektoratet vurderer å innføre et nytt system for betaling i bomstasjoner som skal tvinge flere til å kjøpe brikke til å ha i frontruta.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag kjører hver fjerde bilist uten bompengebrikke, og det koster mye penger å spore dem opp. Det fins dessuten en skog av takst- og rabattsystemer rundt om i landet.

Derfor planlegger Vegdirektoratet et helt nytt nasjonalt takst- og rabattsystem som er enkelt for bilistene, og som dessuten skal få flere til å kjøpe brikker, skriver Aftenposten.

Det nye systemet innebærer at det blir mye dyrere for bilister som ikke har brikke å kjøre gjennom bomstasjonene.

Les også: Høyre tror bilistene vil betale dyr bomtur

Personvern

Sammen skal disse tiltakene føre til at færre bompengekroner går bort i kontroll og annen administrasjon.

Fremskrittspartiet er sterk motstander av veifinansiering med bompenger. Bård Hoksrud som er nestleder i transportkomiteen på Stortinget, og som pendler mellom Oslo og Bamble i Telemark, sier til Aftenposten at han vil fortsette å nekte å bruke brikke, selv om han ville spart tusenvis av kroner i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For det første handler det om personvern. Data fra brikkene blir en del av opplysningene som lagres. Samtidig mener jeg at bompengeinnkreving er en dårlig måte å finansiere veier på, sier Hoksrud.

Les også: Mener avgiftene bommer

Mer vei

Han mener hele ordningen er feil og at det er en dyr måte å kreve inn penger på, og en dyr måte å bygge vei på.

Kollega Tone Merete Sønsterud (Ap) som også sitter i transportkomiteen, er ikke uventet av en helt annen oppfatning.

– Hvis mange flere hadde brukt brikke, så ville det blitt mindre administrative kostnader. Da hadde vi fått mer vei for pengene. Flest mulig bør bruke brikke. Det er også en fordel for sjåføren selv. Det er lettvint, og det er billigere, sier hun.