Fylkespolitikere krever dobbeltspor

De politiske lederne i de sju fylkene på Østlandet ber fortsatt om full utbygging av dobbeltspor i hele intercity-triangelet. Foto: NTB scanpix.
De politiske lederne i de sju fylkene på Østlandet ber fortsatt om full utbygging av dobbeltspor i hele intercity-triangelet. Foto: NTB scanpix.

De politiske lederne i de sju fylkene på Østlandet ber fortsatt om full utbygging av dobbeltspor i hele intercity-triangelet. Rapporten som nylig kom, tar ikke hensyn til behovene, mener de.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Full utbygging av dobbeltspor på intercitystrekningene mellom Halden, Skien, Lillehammer og Oslo er nødvendig for at hjertet i det norske transportsystemet skal fungere og for å stimulere til en mer balansert utvikling på Østlandet, heter det i en felles uttalelse fra fylkesordførere og fylkesrådsledere i Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark, Østfold, Hedmark og Oppland. I tillegg er den undertegnet av byrådslederen i Oslo.

Men de kan ikke stole på at Stortinget. Der ble dobbeltspor vedtatt i 1993.

Les: «Nye» jernbanevedtak for 2023 ble vedtatt i 1993

Uttalelsen er sendt til samferdselsminister Marit Arnstad (Sp), finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap), miljøvernminister og Bård Vegar Solhjell (SV) og statsråd Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) ved Statsministerens kontor.

Les også: Nye beregninger viser at dobbeltspor er lønnsomt

I rapporten fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt – som var bestilt av Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet – heter det at utbygging kun er lønnsomt til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad.

Ifølge fylkespolitikerne har rapporten for snevre lønnsomhetsberegninger.

– Den tar ikke hensyn til de reelle behovene for regional utvikling eller for at vi må få mer godstransport over på bane. Rapportens konklusjoner bygger på forutsetninger og analyser som er svært diskutable, heter det videre i uttalelsen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden