Barnehagebarn:

– Lange dager i barnehagen fører ikke til problematisk atferd

GREIT MED LANG DAG: Foreldre som har dårlig samvittighet for at barna er mange timer i barnehagen hver uke, kan senke skuldrene. Lange dager gir ikke problematferd, ifølge ny norsk forskning. Foto: Colourbox.com
GREIT MED LANG DAG: Foreldre som har dårlig samvittighet for at barna er mange timer i barnehagen hver uke, kan senke skuldrene. Lange dager gir ikke problematferd, ifølge ny norsk forskning. Foto: Colourbox.com

Norske funn står i sterk kontrast til funn fra USA som viser at lengre tid i barnehage gir mer aggresjon og ulydighet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Å tilbringe mange timer i barnehage fører ikke til mer aggresjon og ulydighet hos barn, ifølge en ny studie fra Folkehelseinstituttet.

Studien gir foreldre som leverer først og henter sist i barnehagen, grunn til å senke skuldrene, mener forsker Henrik Zachrisson ved Folkehelseinstituttet og Atferdssenteret ved Universitetet i Oslo.

– Jeg synes de kan det. Våre funn tyder på at det ikke er så mye å være bekymret for. Det vi finner er at det er noe annet enn hvor mange timer barna er i barnehagen som påvirker om de er bråkete og aggressive, sier forskeren til ABC Nyheter.

Les også: Barnehagebarn synes de voksne har dårlig tid

– Norge skiller seg ut

De norske funnene står i sterk kontrast til funn fra USA som viser at lengre tid i barnehage er forbundet med høyere nivåer av aggresjon og ulydighet i forhold til barn som tilbringer liten eller ingen tid i barnehage.

Zachrisson mener det er viktig at man forsker på norske forhold fordi Norge skiller seg fra USA på flere måter på dette feltet:

– Det ene er den norske foreldrepermisjonen. Det andre er at vi har tilgjengelige og relativt billige barnehager, som er homogene og har en jevn, ganske god kvalitet.

– Dyrt i USA

– Amerikanske mødre har ikke fødselspermisjon, eller de har veldig kort permisjon, så barna starter i barnehage eller barnepass veldig tidlig. Barnehage er dyrt i USA, så pengepungen bestemmer hvor god kvalitet det er på barnehagen barnet går i. Og forskjellene er store; de gode barnehagene er veldig gode og de dårlige er veldig dårlige, forklarer forskeren.

To amerikanske forskere har vært involvert i studien, noe som har vært viktig for å klargjøre forskjellene mellom Norge og USA, ifølge Zachrisson.

– Vi har kunnet diskutere funnene ut ifra deres detaljkunnskap rundt forholdene i USA og hverdagen for barna i barnehager der, forklarer han.

Les også: Har funnet tidlige tegn på sen språkutvikling

Ingen forverring i atferd

Den ferske studien er basert på data fra 72.000 mødre og deres barn - både enebarn og søsken - som ble hentet fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa).

Forskerne fant ingen økning i problematisk atferd blant barn som var flere timer i barnehage enn sine egne søsken.

Studien viste også at når barna ble fulgt over tid, hang ikke økninger i mengden av barnepass sammen med forverring i atferd.

Ifølge Zachrisson gir Mor og barn-undersøkelsen forskerne mulighet til å gå grundigere til verks enn man har gjort i andre studier på dette feltet. Dermed får man frem riktigere resultater.

Han understreker at resultatene gjelder barn i småbarnsalder:

– Jeg vil være forsiktig med å si at dette også gjelder for seksåringer. Vi har bare kunnet se på treåringer, og kan ikke si at det ikke ville sett annerledes ut hvis barna var seks år, sier Zachrisson til ABC Nyheter og legger til at de vil følge opp studien når barna blir eldre.

Personvernpolicy