Kårstø-ulykken: Trøtte flygere da loshelikopteret gikk i bakken

Alle de fire som var ombord ble skadd. Nå foreligger greanskningsrapporten etter ulykken 30. mars 2006. Foto: Politiet
Alle de fire som var ombord ble skadd. Nå foreligger greanskningsrapporten etter ulykken 30. mars 2006. Foto: Politiet
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårlig vær og misforståelser blant en trøtt besetning førte til helikopterulykken ved Kårstø hvor fire personer ble skadd i 2006.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Først nesten syv år etter ulykken på øya Austra Bokn ved Kårstø foreligger en offisiell granskningsrapport etter helikopterkrasjet hvor fire menn ble skadet.

Havarikommisjonen understreker at besetningen hadde svært kort tid på seg og at det gikk veldig fort.

Men en sier også at kommunikasjonen sviktet under dårlige værforhold på i fire-tiden på natta den 30. mars 2006.

Det tok bare 30 sekunder fra hendelsen startet til man krasjet.

Startet normalt

Oppdraget hadde startet normalt. Det var først etter at besetningen hadde plukket opp en los som skulle fraktes fra skipet «Clipper Sky» i Herviksfjorden til «Berge Danuta» i Skudefjorden, at det gikk galt.

Les også: Mistet propellen i lufta

Loshelikopteret avvek fra planlagt kurs og kom inn over øya. Et varsel om lav høyde fikk fartøysjefen som denne gangen satt bak spakene, til å stige brått og miste kontrollen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helikopteret med Kårstø i bakgrunnen. Foto: PolitietHelikopteret med Kårstø i bakgrunnen. Foto: Politiet

Da han ropte «Help me, help me» overtok styrmannen, selv om han ikke hadde noen oversikt over situasjonen.

Styrmannen var opptatt med å snakke med «Berge Danuta», men trodde kapteinen på helikopteret kunne ha fått et illebefinnende.

I havarikommisjonens rapport slår en fast at fartøysjefen, med militær bakgrunn fra England, ikke motsatte seg at styrmannen overtok, selv om dette ikke skjedde i henhold til normale prosedyrer.

Styrmannen trodde man var kommet i en nødsituasjon og hadde problemer med haleroret. Han iverksatte da en autorotasjon som skulle få helikopteret til å flate ut. Da helikopteret traff bakken veltet det over på siden og påførte alle fire ombord skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dramatiske sekunder

De dramatiske sekundene beskrives slik i rapporten som onsdag ble lagt fram:

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Styrmannen så opp og oppdaget at varsellyset for understellet lyste samtidig som han hørte varsellyden for understellet. Utenfor var det helt svart uten visuelle referanser.

Haleroret knakk i sammenstøtet med bakken. Foto: PolitietHaleroret knakk i sammenstøtet med bakken. Foto: Politiet

Styrmannen har forklart at han et øyeblikk var helt desorientert med hensyn til posisjon og flygestilling. Den kunstige horisonten viste helt blå kule, det vil si kraftig stigning.»

Les også: Gransker ny Norwegian-feil

I rapporten trekken en også fram at mange timer uten søvn kan virke på samme måte som promille (selv om man ikke fant spor av alkohol eller medikamenter hos besetningsmedlemmene).

«17 – 18 timer uten søvn kan tilsvare en promille på 0,5 og at 24 timer uten søvn kan tilsvare en promille på 1,0. Styrmannen hadde vært våken i ca. 20 timer. Også fartøysjefen hadde vært lenge våken uten lengre sammenhengende søvn.

Selv om begge flygebesetningsmedlemmene ga uttrykk for at de følte seg uthvilte og opplagte, er det grunn til å anta at ytelsene var redusert», heter det.