Kårstø-ulykken: Trøtte flygere da loshelikopteret gikk i bakken
Dårlig vær og misforståelser blant en trøtt besetning førte til helikopterulykken ved Kårstø hvor fire personer ble skadd i 2006.
Først nesten syv år etter ulykken på øya Austra Bokn ved Kårstø foreligger en offisiell granskningsrapport etter helikopterkrasjet hvor fire menn ble skadet.
Havarikommisjonen understreker at besetningen hadde svært kort tid på seg og at det gikk veldig fort.
Men en sier også at kommunikasjonen sviktet under dårlige værforhold på i fire-tiden på natta den 30. mars 2006.
Det tok bare 30 sekunder fra hendelsen startet til man krasjet.
Startet normalt
Oppdraget hadde startet normalt. Det var først etter at besetningen hadde plukket opp en los som skulle fraktes fra skipet «Clipper Sky» i Herviksfjorden til «Berge Danuta» i Skudefjorden, at det gikk galt.
Les også: Mistet propellen i lufta
Loshelikopteret avvek fra planlagt kurs og kom inn over øya. Et varsel om lav høyde fikk fartøysjefen som denne gangen satt bak spakene, til å stige brått og miste kontrollen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDa han ropte «Help me, help me» overtok styrmannen, selv om han ikke hadde noen oversikt over situasjonen.
Styrmannen var opptatt med å snakke med «Berge Danuta», men trodde kapteinen på helikopteret kunne ha fått et illebefinnende.
I havarikommisjonens rapport slår en fast at fartøysjefen, med militær bakgrunn fra England, ikke motsatte seg at styrmannen overtok, selv om dette ikke skjedde i henhold til normale prosedyrer.
Styrmannen trodde man var kommet i en nødsituasjon og hadde problemer med haleroret. Han iverksatte da en autorotasjon som skulle få helikopteret til å flate ut. Da helikopteret traff bakken veltet det over på siden og påførte alle fire ombord skader.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDramatiske sekunder
De dramatiske sekundene beskrives slik i rapporten som onsdag ble lagt fram:
Artikkelen fortsetter under annonsen«Styrmannen så opp og oppdaget at varsellyset for understellet lyste samtidig som han hørte varsellyden for understellet. Utenfor var det helt svart uten visuelle referanser.
Styrmannen har forklart at han et øyeblikk var helt desorientert med hensyn til posisjon og flygestilling. Den kunstige horisonten viste helt blå kule, det vil si kraftig stigning.»
Les også: Gransker ny Norwegian-feil
I rapporten trekken en også fram at mange timer uten søvn kan virke på samme måte som promille (selv om man ikke fant spor av alkohol eller medikamenter hos besetningsmedlemmene).
«17 – 18 timer uten søvn kan tilsvare en promille på 0,5 og at 24 timer uten søvn kan tilsvare en promille på 1,0. Styrmannen hadde vært våken i ca. 20 timer. Også fartøysjefen hadde vært lenge våken uten lengre sammenhengende søvn.
Selv om begge flygebesetningsmedlemmene ga uttrykk for at de følte seg uthvilte og opplagte, er det grunn til å anta at ytelsene var redusert», heter det.