Havarert Sea King-helikopter i sikkerhet

Det russiske kjempehelikopteret MI-26 løfter ned et havarert norsk Sea King-helikopter fra fjellet Divgagaisa lille julaften. Foto: Forsvarets 330 Skvadron / NTB scanpix
Det russiske kjempehelikopteret MI-26 løfter ned et havarert norsk Sea King-helikopter fra fjellet Divgagaisa lille julaften. Foto: Forsvarets 330 Skvadron / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sea King-helikopteret som for noen dager siden havarerte på toppen av fjelltoppen Divgagáisá i Finnmark, ble søndag brakt i sikkerhet av et stort russisk helikopter av typen MI-26.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske helikopteret ble hentet av verdens største masseproduserte helikopter. Det kan løfte opp til 20 tonn, men da Sea King-en var tømt for drivstoff veide den ikke mer enn 6 tonn. Redningsaksjonen var likevel vanskelig på grunn av sterk vind på toppen av det 800 meter høye fjellet.

Sea King-helikopteret sto søndag ettermiddag på bakken ved Banak flystasjon. Det er ikke kjent hvor store skader maskinen fikk da den traff bakken litt for hardt på fjelltoppen. Det er derfor også uklart hvor lang tid det vil gå før ressursene i redningstjenesten er gjenopprettet.

Les også: Hard nødlanding for Sea King ved Lakselv

Fiskerne utrygge

Sea King-helikoptrene har vært bærebjelken i redningstjenesten i Norge i snart 40 år, og krever mye vedlikehold. Havariet og andre hendelser den siste tiden har skapt bekymring for beredskapen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Styreleder Hans Petter Rasmussen i Fiskarlaget Nord sa før helga til Finnmarken at han er i ferd med å miste tilliten til helikopterredningstjenesten..

– Fiskarlaget Nord har i alle år følt seg trygge med 330-skvadronen. Det er materiellet de bruker som er problemet. Det har skjedd to ulykker den siste tiden. I begge tilfeller har både utrykningshelikopteret og reservemaskinen vært slått ut, sier Rasmussen.

Han mener det er for lenge å vente til 2020, da de nye redningshelikoptrene skal være på plass. I mellomtiden trenger vi ekstra helikoptre som kan leies inn, sier Rasmussen som mener det er stor forskjell på redningsaksjoner til havs og i fjellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– På sjøen er det minutter som skiller mellom liv og død, sier styrelederen i Fiskarlaget Nord.

Les også: 700 millioner kroner til sikring av regjeringsbygg

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Full beredskap

Vakthavende ved Redningssentralen i Nord-Norge, Alf Hågensen, sier til NTB at beredskapen i øyeblikket er god. Det mangler riktignok en maskin til beredskap på Banak, men i Bodø står det to.

– Det skal normalt være god nok beredskap, men selvsagt kan det skje uventede uhell. Det Rasmussen sikter til, må være en redningsaksjon i forrige uke da den ene maskinen sto på fjelltoppen, mens den andre fikk problemer idet den skulle ta av, sier han.

– Da sendte vi imidlertid et ambulansehelikopter, og fiskeren ble samtidig reddet av et fartøy som ble dirigert til stedet, sier Hågensen.