Vant prisen Årets GullbarbieNorske ungdommer: – Victoria's Secret har årets verste reklame
- Jeg skjønner godt at ungdom lar seg provosere, sier leder Andrea Sjøvoll i PRESS Redd Barna Ungdom.
For tredje år på rad kårer PRESS - Redd Barna Ungdom den reklamekampanjen som er best på å få ungdom til å føle seg verst.
Avstemningen har vært åpen for alle ungdommer og i år har nesten 4400 deltatt, forteller leder i PRESS, Andrea Sjøvoll, til ABC Nyheter.
Med 1400 stemmer stikker undertøyskjeden Victoria's Secrets av med Årets Gullbarbie.
- Begrunnelsene vi har fått fra ungdommene som har stemt på Victoria’s Secret er at modellene de bruker får mer oppmerksomhet enn klærne, og at idoliseringen av tynne supermodeller skaper usikkerhet og dårlig selvtillit hos jenter, sier Sjøvoll.
Kampanjen undertøyskjeden var nominert for heter «A Body for Everybody, Love Your Body».
- Navnet på kampanjen blir nesten ironisk når Victoria’s Secret kun bruker syltynne supermodeller til å fronte den. Jeg skjønner godt at ungdom lar seg provosere av dette, sier Sjøvoll.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenH&M på andreplass
Victoria's Secret fikk i årets kåring hard konkurranse fra H&M og Björn Borg som kom på henholdsvis andre- og tredjeplass.
De to tidligere vinnerne, Jack n' Jones (2011) og Diesel (2010) har stilt seg uforstående til hvorfor de har fått den ikke så gjeve prisen, forteller Sjøvoll.
Men målet med Gullbarbie-kåringen er vel så mye at ungdommer skal bli bevisste på reklamepresset og skjønnhetsidealene som omgir dem i hverdagen, forklarer hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Vi vil at ungdom skal være bevisste på makten reklame- og mediebransjen har. Hvis vi får til det er vi veldig fornøyde. Vi håper selvfølgelig også at det skal slå ut på hva slags reklame selskapene velger å ha, sier Sjøvoll.
Artikkelen fortsetter under annonsenPRESS mener årets Gullbarbie-vinner er med på å gi unge gutter et feil inntrykk av hvordan en kvinnekropp skal se ut, i tillegg til at de er med på å gjøre nåløyet for kvinners skjønnhetsideal enda trangere enn det er fra før.
Les også: - H&M-reklamen får ungdom til å føle seg tjukke, stygge og bleke
- Uheldige kroppsidealer i reklame
Også barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen (SV) reagerer på dagens skjønnhetspress.
- Forskning viser at mange unge er misfornøyd med seg selv. Halvparten av alle jenter føler seg for tykke, selv om de objektivt sett ikke er det. Stadig flere gutter er også misfornøyd med egen kropp, sier Thorkildsen i en pressemelding.
- En av årsakene er skjønnhetsidealene i reklamen vi møter i alle typer medier. Det er svært uheldig at det gjennom reklame skapes kroppsidealer som gjør at mange barn og unge får et usunt forhold til kroppen sin, fortsetter hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenMinisteren mener Gullbarbie-kåringen skaper humoristisk oppmerksomhet rundt et viktig tema:
- Vi har kommet et langt stykke på vei hvis unge jenter ler av uekte damer med trutmunn i stedet for å forsøke å bli som dem, sier Thorkildsen i meldingen.
Les også: - Dette er seksualisering av barndommen
Vil skape twitterstorm
Ettersom Victoria’s Secret ikke har kontorer i Norge, vil Gullbarbien sendes til USA med klar beskjed om at undertøyskjedens reklamekampanje er best på å få norsk ungdom til å føle seg verst.
- I tillegg til å sende dem diplom og selve Gullbarbien, starter vi opp en kampanje på torsdag mot Victoria’s Secrets twitterkonto, sier Andrea Sjøvoll og oppfordrer alle som er enige i tildelingen til å bli med på tvitringen.