Uro blant jernbaneansatte:

EU vil presse NSB av sporet

NSB i full fart på Bergensbanen. EU vil åpne for at andre skal få overta. Foto: Rolf-M-Sørensen/NSB.
NSB i full fart på Bergensbanen. EU vil åpne for at andre skal få overta. Foto: Rolf-M-Sørensen/NSB.

Jernbaneforbundet er i harnisk over nytt EU-direktiv som tvinger fram konkurranse om hvem som skal få kjøre tog i Norge. Det betyr nytt EØS-trøbbel for regjeringen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Landsmøtet i Norsk Jernbaneforbund vedtok onsdag å på det sterkeste fraråde konkurranseutsetting og en ytterligere oppsplitting av jernbanen i Norge.

I bakgrunnen for vedtaket ligger EUs 4. jernbanedirektiv og lurer. Det vil tvinge alle EU-land og EØS-land som Norge å konkurranseutsette hvem som skal kjøre tog i landet.

Ny EØS-nøtt å knekke

Dermed kan Arbeiderpartiet og regjeringen få en ny trøblete sak i fanget, i likhet med vetoet regjeringen la ned i EØS mot å fjerne postmonopolet på ombæring av brev.

Les: Ap-ledelsen tatt på senga om postdirektivet

Statsminister Jens Stoltenberg gikk langt i å love at konkurranseutsetting på jernbanesporene ikke kommer på tale.

– Hvis det kommer et EU-direktiv fra Brussel som pålegger oss dette, vil vi sette inn mottiltak og kjempe imot for å forhindre dette, sa Stoltenberg til landsmøtet ifølge Aktuell.no.

Stoltenberg peker mot Høyre

- Vi har gode erfaringer med et statlig NSB og Jernbaneverket. Vi har lykkes å stanse privatiseringen sammen med dere, sa Stoltenberg og advarte i stedet mot opposisjonspartiene:

- Hvis det blir regjeringsskifte neste høst, blir det mer privatisering uansett - da dette ligger i deres partiprogram.

- EUs jernbanepakke 4 innebærer full liberalisering av all innenlands persontrafikk. Norsk Jernbaneforbund krever at Regjeringen sier nei til Jernbanepakke 4, heter det i Jernbaneforbundets landsmøtevedtak.

Les også: Denne må Norge behandle for sjuende år på rad

Arnstad vil jobbe imot

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) vil jobbe for å endre EUs fjerde jernbanepakke, slik at Norge fortsatt kan la NSB beholde monopolet på innenlands togreiser, melder NTB fra Aftenposten

– Forslaget fra EU kan få konsekvenser både for tilbudet til passasjerene, og for arbeidsplassene til de som jobber i jernbanen, skriver Aftenposten.

- Man risikerer en større deling av tilbudet, der interessen er størst for å operere på strekningene i de mest folkerike delene av landet, sier samferdselsminister Marit Arnstad til Aftenposten.

Hun mener norsk jernbane er dårlig egnet for konkurranse, blant annet fordi markedsgrunnlaget er for lite i store deler av landet og fordi jernbanen stort sett bare har ett spor.

Les om EU-kommisjonens jernbanedirektiv hos Europalov.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden