Forbrukerombudet vil stoppe reklame på Facebook

Forbrukerombudet vil ikke at Facebook skal kunne poste reklame i din personlige nyhetsstrøm. Foto: AFP PHOTO / Karen Bleier
Forbrukerombudet vil ikke at Facebook skal kunne poste reklame i din personlige nyhetsstrøm. Foto: AFP PHOTO / Karen Bleier

Forbrukerombudet vil ha slutt på at Facebook poster reklame i din personlige nyhetsstrøm uten at du har sagt ja til det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi mener Facebook skal omfattes av samme regelverk som gjelder for reklame formidlet direkte per epost og tekstmeldinger. Det er ikke lovlig med mindre mottakeren har samtykket i det, sier Petter Ravne Bugten, fagdirektør for IKT hos Forbrukerombudet til Adresseavisen.

Stadig flere annonsører sørger for å få plassert reklamen sin i Facebook-brukernes personlige nyhetsstrøm, i tillegg til annonsene som finnes i spalten til høyre på det sosiale mediet.

Les også: Facebook: - Vi legger ikke ut private meldinger

Spam

Det norske Forbrukerombudet har alliert seg med de andre ombudene i Norden, og har nå sendt brev til EU-kommisjonen med spørsmål om den europeiske spam-lovgivningen.

– Vi ønsker å få klargjort rekkevidden av direktivet, og om nyhetsstrømmen på Facebook er en direkte markedsføringskanal på linje med epost og tekstmeldinger, og om det dermed må kreves samtykke fra mottakeren for hver enkelt reklame som postes, sier Ravne Bugten.

Han viser også til markedsføringslovens regler som gir forbrukeren rett til å reservere seg mot telefonsalg, direkte reklame og uadressert reklame.

Les også: Har lært leksa om sosiale medier

Følger regler

– Hensynet bak reglene er at forbrukeren skal kunne styre hvilken reklame han mottar. Vi mener at det samme hensynet må gjøres gjeldende på Facebook. Denne kanalen har klare likheter med epost ettersom forbrukerne kan nås direkte, sier Ravne Bugten.

Frida Löwengren, talsperson for Facebook Norden, sier at Facebook følger lover og regler i de landene de opererer.

– Vi fører en kontinuerlig dialog med ulike parter for å sikre at det gjøres, sier Löwengren til Adresseavisen.

Personvernpolicy