DEBATT OM FREMTIDENS BYER:– Fornebu er en katastrofe som venter på å skje

31-BUSSEN TIL FORNEBU: Mens vi venter på Fornebubanen går Ruters busser i kolonnekjøring. Foto: Fredrik Drevon
31-BUSSEN TIL FORNEBU: Mens vi venter på Fornebubanen går Ruters busser i kolonnekjøring. Foto: Fredrik Drevon
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil ha fortgang for Fornebubanen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fremtidens byer:
  • Et samarbeid mellom staten og de 13 største byene i Norge om å redusere klimagassutslippene, og gjøre byene bedre å bo i.
  • Skal hjelpe byer til å dele gode ideer med hverandre.
  • Programmet går fra 2008 til 2014.
  • Frontes av Miljøverndepartementet

Idar Kreutzer

  • Adm. dir. i Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).
  • Ansatt i Storebrand fra 1992 til 2012, de siste 12 årene som konsernsjef.
  • Har en rekke sentrale verv i norsk næringsliv, blant annet i Posten, Orkla, Statoil og Hydro.
  • Han er også styreleder i Flyktningehjelpen. Kilde: FNO

– Det er ett kollektivtiltak vi må passe på at vi ikke bruker altfor mye tid på, nemlig Fornebubanen. Norges største arbeidsgivere er etablert på Fornebu, og det dreier seg om 14.000 ansatte, sa Idar Kreutzer på en debatt i Oslo tirsdag.

Debatten fant sted på en konferanse i regi av Fremtidens byer, som er et samarbeidsprosjekt mellom regjeringen og 13 norske byer om å gjøre byene triveligere og mer miljøvennlige.

Les også:

Bli med inn i Statoils nye Oslo-kontor

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

50 busser i timen

Kreutzer, som er administrerende direktør i Finansnæringenes Fellesorganisasjon (FNO), er opptatt av balanse mellom investeringene i kollektivtrafikk og veier.

Samtidig er det kanskje Fornebus fremtid som engasjerer Kreutzer mest for tiden.

– 50 busser i timen brukes for å betjene de ansatte på Fornebu, og man er ikke på langt nær ferdig med boligutviklingen. Det blir til sammen 6000 boenheter. Det er en katastrofe som venter på å skje. Vi må løse det. Nå er det laget en plan, og vi er oppe i 4,5 milliarder totalt. Vi mangler 500 millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kreutzer vil at vi skal gjøre Fornebubanen til en «nasjonal testcase» på hvordan alle gode krefter kan trekke sammen.

– La oss være pragmatiske, for dette er et prosjekt som helt åpenbart må gjennomføres, sa Kreutzer.

KREVER FORTGANG PÅ FORNEBU: Idar Kreutzer (nr. 2 fra høyre) mener at et Fornebu uten bane er en katastrofe som venter på å skje. T.v. Ola Elvestuen og Bård Vegar Solhjell. Foto: Fredrik Drevon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Treg teknologi-implementering

Kreutzer, som tidligere har vært konsernsjef i Storebrand, hadde også et innspill om innovasjon i byggenæringen.

– Det er et poeng hvordan vi bygger. Det er godt dokumentert at det er lønnsomt både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk å ta i bruk ny teknologi for å redusere energiforbruket i bygg. Likevel skjer dette i forbløffende liten grad, sa Kreutzer og la til at tregheten har to årsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For det første setter man mål som er så utydelige at de ikke gir grunnlag for å foreta langsiktige investeringer.

– For det andre er utbygger, eier og leietaker normalt tre ulike juridiske personer med ulikt tidsperspektiv og ulike insentiver. Vi må sørge sørge for å forene insentivene og skape gode partnerskap. I tillegg må vi etablere tydelige mål om at vi innen noen tidspunkter skal ha på plass bygg som tilfredstiller krav som gjør at man tør å investere, sa Kreutzer.

– Ikke skyld på staten

Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken i Kommunal- og regionaldepartementet satt også i panelet, og advarte mot å skylde på reglene.

– I byggenæringen er det mange aktører som har vært offensive lenge, og vi har sett mange gode eksempler på at aktører har gått i bresjen for å bygge miljøvennlig. Den store utfordringen ligger i de ulike rollene på boligsiden. Vi har utbyggere som er veldig kritiske til regelverket, men det handler først og fremst om kunnskap og kompetanse, sa Sandbakken,

Les også:

– Skilting viktigere enn penger for kollektivtrafikken

Disse tunnelene skal redde Oslo

Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien

Dette skal få slutt på glatte veier