Nådde ikke opp - fikk parkeringsbot

Jan-Erik Fjell måtte viste legeattest før EuroPark trodde på at han var rullestolbruker. Foto: Juritzen forlag
Jan-Erik Fjell måtte viste legeattest før EuroPark trodde på at han var rullestolbruker. Foto: Juritzen forlag
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forfatter Jan-Erik Fjell er rullestolbruker, og nådde dermed ikke opp til betalingsknappen på parkeringsautomaten. Det fikk han bot av EuroPark for.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg lå ikke våken om natten. Jeg ble bare provosert og forbannet over den arrogansen jeg møtte av saksbehandlerne i EuroPark, sier Fjell til ABC Nyheter.

Forfatteren fikk problemer da han skulle parkere i parkeringshuset til AMFI Moss, hvor det i utgangspunktet er tre timer gratisparkering.

Til tross for at han hadde handikap-bevis i ruta, fikk Fjell parkeringsbot på 720 kroner av EuroParks parkeringsvakt.

Saken ble først omtalt av Fredrikstad Blad.

Les også: Funksjonshemmede kan miste gratisparkering

– Bra frekt

Fjell trodde ikke det skulle være noe problem å få slettet boten, og tok raskt kontakt med EuroPark.

– Jeg er ikke redd for å ta en diskusjon med EuroPark eller skrive en klage, men jeg tenker at det er andre i samme situasjon som ikke tar det like lett, sier han.

Fjell sendte først et brev med bilde av seg selv i rullestolen, men det holdt ikke. For å slette boten, krevde EuroPark legeattest.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– At de skal dra det så langt, synes jeg er bra frekt. At parkeringsvakten skrev boten kan jeg forstå, men saksbehandlingen er helt bak mål, sier Fjell.

Å la være å klage var aldri et alternativ for forfatteren:

– Det hadde kostet meg langt mer enn å betale boten, slår han fast.

Les også: Oslo har verdens dyreste parkering

– Kan ikke ta hensyn

Pål Gleditsch, informasjonsdirektør i EuroPark, sier til Fredrikstad Blad at han ikke forstår Fjells frustrasjon.

– Vi kan ikke ta hensyn til at han ikke når opp til knappene. Det er standardmål på våre parkeringsautomater, og prosedyren er helt klar når det ikke ligger gyldig billett klart synlig i bilen. Da skal det skrives gebyr. Vår parkeringsvakt har fulgt sin instruks, sier Gleditsch til avisen og legger til:

– Da vedkommende dokumenterte saken for oss via en legeattest ble gebyret slettet umiddelbart, sier informasjonsdirektøren.