VERDIFULLE KOBBERLEDNINGERBytter kabler for å stoppe kobbertyver

I Norge og Danmark skal jernbanemyndighetene teste aluminiumskabler og andre alternativer til verdifulle kobberkabler. Foto: Njål Svingheim
I Norge og Danmark skal jernbanemyndighetene teste aluminiumskabler og andre alternativer til verdifulle kobberkabler. Foto: Njål Svingheim
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneverket og Banedanmark tester aluminiumskabler for å stoppe tyvene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tyveri av verdifulle kobberledninger er et kjempeproblem for jernbanen.

Nå skal jernbanen i Norge og Danmark teste kabler som er mindre attraktive å stjele.

I Norge er kobberkabler stjålet fra Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Gardermobanen den siste tiden. Fra Gardermobanen ble det alene stjålet åtte kilometer kobberkabel fra banens jordingsanlegg tidligere i høst. Bare dette tyveriet kostet mellom fire og fem millioner kroner, ifølge Jernbaneverket.

Togtrafikken på Østfoldbanen måtte stanses midt på natten etter at kobbertyver gikk løs på signalanlegget på Østfoldbanen i oktober. Feilen ble imidlertid rettet før morgenrushet.

Kobbertyverier er et internasjonalt problem. Tyvene drives av rekordhøye kobberpriser.

Les også:

Så mye koster det å ruste opp Bergensbanen

NSB bytter ut trange seter på nye tog

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tester aluminiumskabler

For å unngå tyveriene tester når Banedanmark aluminiumskabler, skriver Ingeniøren.

På samme måte som norske Jernbaneverket, eier og vedlikeholder Banedanmark det danske jernbanenettet.

Teknikerne ønsker å få svar på om disse er sterke nok til å motstå vibrasjonene fra togtrafikken. I tillegg til aluminiumskabler, skal danskene også teste tokomponentkabler med kobber og jern.

– Vi foretrekker at kobber fortsatt inngår i kabeloppbyggingen, fordi det passer best til vårt eksisterende system og delkomponenter, sier assisterende teknisk ansvarlig for kjørestrøm i Banedanmark, Dritan Cero til Ingeniøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tokomponentkablene inneholder fortsatt kobber, men i en legering, som gjør det langt vanskeligere for ikke-proffesjonelle å utvinne kobberet. Ulempen ved aluminiumskablene er at de er sprøere, og dermed mer skrøpelige enn kobberkablene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Banedanmark har undersøkt de elektriske egenskapene til kablene i samarbeid med Institutt for elektroteknologi ved Danmarks Tekniske Universitet.

Les også:

Derfor tar det åtte år å bygge ti kilometer jernbane

Investerer en milliard i jernbaneteknologi som kan bli skrotet

– Kjempeproblem

Også Jernbaneverket i Norge starter et prøveprosjekt for å finne alternativer til kobberkabler.

– De siste årene har kobbertyverier blitt et kjempeproblem for jernbanen, sier Trude Isaksen, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket region øst.

Hun understreker at prosjektet kun er i startgropen. Flere forskjellige kabler skal testes, også aluminiumskabler.

– Vi er spente på hvordan dette vil fungere. Første prioritet er at det er en kabel som fungerer optimalt, deretter er det fint om kabeltypen ikke er like attraktiv for tyver, sier Isaksen.

Blir et prøveprosjekt, skal teste flere forskjellige kabeltyper.