Meny

SAS satser etter tøffe kutt

SAS-pilotene i både Norge, Danmark og Sverige har sagt ja til en ny avtale med SAS-ledelsen. Her SAS maskin på Gardemoen som var i rute mandags morgenen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS lanserer i løpet av kort tid minst 30 nye ruter, og kommer med en mengde nye produktendringer som skal lokke både feriereisende og forretningsfolk.

Mange av rutene blir fra Norge, og kommer til å gå til typiske feriedestinasjoner lang kysten av Middelhavet.

Sparepakken gjør det mulig å få lønnsomhet i nye ruter som hadde vært utenkelig før innstrammingene. I tillegg skal fortsatt fallende priser være retningsgivende for all SAS-planlegging fremover, skriver Aftenposten.

Økt konkurranseevne

Konsernsjefen i landets største reisebyråkjede, Rune Feltman i Via Egencia, mener et SAS med lavere kostnader er blitt en utfordrende konkurrent for Bjørn Kjos og Norwegian.

– Det er ingen tvil om at SAS har fått styrket sin konkurranseevne, og det er bra at det forutsettes at prisene fortsatt vil være under press i årene som kommer. Men det er ikke vanskelig for et flyselskap å tilby lave billettpriser, problemet er jo å kunne leve av dem, sier Feltman til Aftenposten.

Han tror Norwegian nå følger nøye med i hva SAS foretar seg:

– Med styrket økonomi vil SAS ha muligheter til å satse hardere, og dermed bli en farligere konkurrent enn før. SAS vil fortsatt primært ha hovedfokus mot forretningsmarkedet, men også satse i fritidsmarkedet der Norwegian er gode og slik sett bli en trussel for Kjos på begge områder, mener Feltman.

SAS har også planer om å dele kabinen på innenriksnettet i to klasser, økonomi og business, men det blir ingen fysisk gardin.

SAS-flygerne presses

Den økte konkurranseevnen i SAS kommer blant annet av den nye redningsplanen, som i praksis leder til at pilotene i selskapet vil få 10 prosent lavere lønn og 15 prosent lengre arbeidstid. I tillegg må de jobbe seks av åtte helger.

Flygere skal nå arbeide inntil 47,5 timer per uke. Arbeidstiden kan overskride denne grensen ved forsinkelser eller andre uforutsette forhold til maksimalt 60 timer per uke.

SAS-kaptein Tom Heradstveit sier til Stavanger Aftenblad at piloter i SAS må være forberedt på å arbeide inntil seks av åtte helger.

– Så meget arbeid per weekend når andre samfunnsborgere stort sett har fri, blir nok en hard belastning for mange av mine 1.600 arbeidskolleger i SAS, sier han.

– Den nye arbeidsplanen viser at flygere er skiftarbeidere. I samfunnet ellers arbeider folk med skiftarbeid bare 35 timer per uke, fortsetter SAS-piloten.

De yngste pilotene starter med en lønn på 30.000 kroner per måned, mens de eldste med lengst ansiennitet kan tjene 100.000 kroner i måneden.

Flygere i SAS har siden starten i 1946 hatt 60 år som pensjonsalder. Så sent som sist sommer ble flygerne enig med ledelsen om 62 år som øvre aldersgrense. I den nye avtalen er aldersgrensen hevet til 65 år.

Populært